قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

لیکو (لیکو معمولی)

نام فارسی :
لیکو (لیکو معمولی)
نام عربی :
الثرثار
نام علمی :
Turdoides caudata
نام انگلیسی :
Common Babbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است فعال و پر سر و صدا به رنگ قهوه اي که دمي بلند دارد و منقارش به سمت پايين خميده مي باشد. مرتب در حال حركت است و با جهش هاي كوتاه و سريع جابجا مي شود.

تارک و سطح پشتي اين پرنده خاکي رنگ و داراي رگه هاي طولي به رنگ قهوه اي تيره مي باشد. چانه و گلويي سفيد رنگ دارد. صورت، سينه و پهلوهايش به رنگ نخودي است و بر روي پهلوهايش رگه هاي ظريف قهوه اي رنگي مشاهده مي شود. دمگاهش به رنگ قهوه اي خاکستري است و دمي بلند به رنگ قهوه اي دارد كه پرهاي آن از وسط به كنار كوتاه تر مي شوند. پوش پرهاي زير دمش کم رنگ تر هستند و بال هايش قهوه اي خاکستري است. چشمانش سياه مي باشد و پاهايي قوي و به رنگ زرد دارد.

پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي چشماني زرد رنگ با مردمک سياه دارد. اغلب به صورت دسته هاي خانوادگي و يا گله هاي كوچك ديده مي شود. معمولاً در قسمت پايين گياهان مشاهده مي شود و بيشتر روي زمين تغذيه مي كند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق خشك با پوشش گياهي پراکنده، فضاهاي باز با بوته هاي خاردار، بوته زارها، باغ ها و نخلستان ها ديده مي شود. لانه اش را در لا به لاي بوته ها و بر روي بوته هاي خاردار، درخت گز و درخت نخل مي سازد.
تغذیه :
از حشرات، انواع دانه ها و توت ها تغذيه مي نمايد.
اندازه :
23 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :