قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

لیکو تالابی(لیکو خوزی)

نام فارسی :
لیکو تالابی(لیکو خوزی)
نام عربی :
ثرثارة خوزیة
نام علمی :
Turdoides altirostris
نام انگلیسی :
Iraq Babbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است فعال و پر سر و صدا به رنگ قهوه اي با دمي بلند و منقاري کلفت که منقارش کمي به سمت پايين خميده مي باشد. بسيار شبيه به ليکو، ولي کمي از آن لاغرتر مي باشد. مرتب در حال حركت است و با جهش هاي كوتاه و سريع جابجا مي شود.

تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي نخودي است و چانه و گلويي سفيد رنگ دارد. بر روي کمرش رگه هاي ظريف قهوه اي رنگي وجود دارد. سطح شکمش به رنگ خاکستري مايل به نخودي و فاقد رگه است و بر روي پهلوهايش اثري از رنگ قهوه اي مايل به نارنجي مشاهده مي شود. دمگاهش به رنگ قهوه اي خاکستري مي باشد و دمي بلند به رنگ قهوه اي دارد كه پرهاي آن از وسط به كنار كوتاه تر مي شوند. پوش پرهاي زير دمش کم رنگ تر هستند و بال هايش کوتاه و به رنگ قهوه اي خاکستري است. چشماني سياه رنگ دارد و اثري از رنگ خاکستري اطراف چشمانش ديده مي شود.

پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي دمي کوتاه تر دارد و در انتهاي منقارش اثري از رنگ زرد به چشم مي خورد. اغلب به صورت دسته هاي خانوادگي و يا گله هاي كوچك و معمولاً در مناطق باز مشاهده مي شود، اگر چه گاهي خودش را از انظار مخفي نگاه مي دارد. اغلب با جست زدن کوتاه روي زمين راه مي رود و با پروازهاي کوتاه بين بوته­‌ها و نیزارها در حرکت مي باشد. گاهي پروازش با سر خوردن در هوا همراه است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق مرطوب همچون تالاب ها، نيزارها، بوته زارهاي مرطوب، باغ ها و نخلستان ها يافت مي شود. لانه اش را در لا به لاي بوته ها مي سازد.
تغذیه :
از حشرات، انواع دانه ها و توت ها تغذيه مي نمايد.
اندازه :
22 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :