قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
چرخ ریسک نیزار
نام عربی :
قرقف أبو ذقن
نام علمی :
Panurus biarmicus
نام انگلیسی :
Bearded Tit
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با بدني تپل، دمي دراز و بال هاي کوتاه که توسط لکه سياه سبيل مانندش به راحتي مي توان آن را شناسايي نمود. معمولاً با بال زدن هاي سريع و در حالي كه دمش را آويزان مي گيرد، در نيزارها پرواز مي كند و حركات آكروباتيك انجام مي دهد.

سر و تارک پرندة نر به رنگ خاکستري است و بر روي صورتش لکه بلند سياه سبيل مانندي دارد که از اطراف چشم تا پايين گردنش امتداد يافته است. پهلوها و سطح شکمش به رنگ خاکستري مايل به صورتي است و زير شکمش متمايل به سفيد مي باشد. سطح پشتي و پرهاي شانه و بال هايش به رنگ قهوه اي نارنجي است و شاه پرهايش سياه و داراي حاشيه سفيد مي باشند. دمش به رنگ قهوه اي نارنجي و پرهاي کناري دمش سفيد مي باشند. پوش پرهاي زير دمش سياه رنگ است. پاهايي سياه و منقاري نارنجي رنگ دارد.

پرندة ماده سر و تارکي به رنگ قهوه اي نخودي دارد و فاقد سبيل صورت است و پوش پرهاي زير دمش نخودي رنگ مي باشد. پروازي ضعيف، موج دار و همراه با بال زدن هاي بسيار تند دارد. معمولاً در قسمت پايين نيزار پرواز مي کند. در خارج از فصل توليد مثل اغلب به صورت گروهي ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نيزارهاي وسيع و دور افتاده، تالاب ها، درياچه ها، مرداب ها و بر روي ني هاي بزرگ ديده مي شود. لانه اش را نزديك به سطح زمين و در حاشيه نيزارهاي مرطوب مي سازد.
تغذیه :
از شته ها و دانه هاي ني تغذيه مي کند و به شکار حشرات روي سطح آب مي پردازد.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :