قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چرخ ریسک دم دراز

نام فارسی :
چرخ ریسک دم دراز
نام عربی :
قرقف طويل الذيل
نام علمی :
Aegithalos caudatus
نام انگلیسی :
Long-tailed Tit
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و رنگارنگ که توسط دم دراز، منقار کوچک، رنگ پر و بال و صداي خاصش به راحتي مي توان آن را شناسايي نمود. زيرگونه هاي مختلفي از اين پرنده وجود دارد که تا حدودي در رنگ با يکديگر متفاوت مي باشند.

پيشاني و تارک اين پرنده سفيد و پس گردنش سياه رنگ مي باشد. گونه هايش به رنگ سفيد مايل به خاکستري است و نوار ابرويي سياه و بسيار پهني دارد که از انتها به پس گردن سياه رنگش وصل مي شود. چانه، گلو و سينه اش سفيد و شکم و پهلوهايش صورتي رنگ مي‌باشند. کمرش سياه و پرهاي شانه اش به رنگ صورتي بلوطي است.شاه پرهايش به رنگ قهوه اي مايل به سياه و پرهاي پوششي بال هايش خاکستري رنگ هستند. دمي دراز به رنگ سياه دارد که پرهاي كناري دمش كوتاه تر و سفيد رنگ مي باشند. زيرگونه اي از اين پرنده که در ترکيه زندگي مي کند روتنه اي خاکستري رنگ دارد، درحالي که سطح پشتي زير گونه اروپايي داراي اثراتي از رنگ صورتي است.

پرندة نابالغ گونه هاي تيره رنگ دارد و فاقد رنگ صورتي سطح شکم مي باشد. پرنده اي درخت زي و فعال است و همیشه حركات آكروباتيك انجام مي دهد. به غير از فصل توليد مثل، به صورت گروه هاي کوچک ديده شده و مدام سر و صدا مي کند. نر و ماده هم شکل هستند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در بوته زارها، مناطق جنگلي با درختان پراکنده، زمين هاي کشاورزي و جنگل هاي رودخانه اي به ويژه جنگل هاي بلوط و ميان شاخ و برگ هاي درختان چنار ديده مي شود. لانه اش را به صورت کيسه اي بيضي شکل و ميان بوته هاي خاردار مي سازد.
تغذیه :
بيشتر حشره خوار است. از بند پايان، تخم و لارو پروانه ها و حشرات بالدار تغذيه مي کند. همچنين از انواع دانه ها و سبزيجات نيز در رژيم غذايي خود استفاده مي کند.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :