قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چرخ ريسک پس سرسفيد

نام فارسی :
چرخ ريسک پس سرسفيد
نام عربی :
قرقف فحمي
نام علمی :
Parus ater
نام انگلیسی :
Coal Tit
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و پر جنب و جوش که توسط لکه سفيد پشت سرش مي توان آن را شناسايي نمود. گاهي پرهاي سرش را به صورت تاج کوچکي در مي آورد.

تارک، پيشاني و پشت گردن اين پرنده سياه رنگ است و يک لکه بزرگ طولي به رنگ سفيد در پشت سر اين پرنده وجود دارد. چانه، گلو و قسمت بالاي سينه اش سياه است و گونه هايش سفيد مي باشند. قسمت پايين سينه اش به رنگ سفيد خاکستري است و پهلوها و سطح شکم و پوش پرهاي زير دمش نخودي رنگ مي باشند. سطح پشتي و پرهاي شانه اش به رنگ خاکستري و داراي اثري از رنگ زيتوني است و بال هايش قهوه اي رنگ است و يک نوار عرضي سفيد بر روي بال هايش وجود دارد. همچنين چند خال سفيد بر روي قسمت بالايي بال هايش مشاهده مي شود. دمش قهوه اي رنگ است و پرهاي کناري دمش سفيد مي باشند. پرندة ماده مشابه پرندة نر است، ولي نوار طولي سياه شکمش باريک تر و کم رنگ تر مي باشد.

تارك و سطح پشتي پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي است و سطح شکمي و گونه هايش زرد کم رنگ است. پرنده اي درخت زي و فعال است، ولي به اندازه چرخ ريسك بزرگ خودنما نيست.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي سوزني برگ، جنگل هايي با درختان بلوط، نواحي کوهستاني، باغ ها، بوته زارها و بر روي درختان ميوه ديده مي شود. در سوراخ درختان و معمولاً نزديك به زمين آشيانه مي سازد. گاهی در سوراخ هاي ايجاد شده توسط جوندگاني نظير موش ها و خرگوش ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر حشره خوار است. از حشرات بالدار، عنکبوت و کرم ها تغذيه مي کند. همچنين از انواع دانه ها، سبزيجات و ميوه هاي مخروطي، دانه صنوبر و تخمه آفتاب گردان نيز در رژيم غذايي خود استفاده مي کند.
اندازه :
11 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :