قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چرخ ریسک سرآبی

نام فارسی :
چرخ ریسک سرآبی
نام عربی :
قرقف ازرق
نام علمی :
Parus caeruleus
نام انگلیسی :
Blue Tit
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک، زيبا، رنگارنگ و پر جنب و جوش که توسط رنگ پر و بالش به راحتي مي توان آن را شناسايي نمود. بسيار چالاک است و به راحتي به شاخ و برگ درختان آويزان مي شود.

سطح پشتي و پرهاي شانه اين پرنده به رنگ سبز زيتوني است و تارکي به رنگ آبي لاجوردي با حاشيه سفيد دارد. پيشاني و گونه هايش سفيد مي باشد و چانه و گلويش سياه رنگ است. نوار چشمي سياهي دارد که از يک طرف به منقار و از طرف ديگر به حلقه گردني آبي رنگ پس گردنش وصل مي شود. در محل اتصال سطح پشتي به پس گردنش نوار باريک سفيدي ديده مي شود. سينه، پهلوها و سطح شکمش زرد رنگ است و يک لکه سياه در زير شکمش مشاهده مي شود. بال ها و دمش آبي رنگ هستند و يک نوار عرضي سفيد بر روي بال هايش وجود دارد. پوش پرهاي زير دمش زرد است.

تارك و سطح پشتي پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري و سطح پشتش به رنگ قهوه اي مايل به سبز   مي باشد. گونه هايش زرد کم رنگ است. پرنده اي درخت زي و فعال است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق جنگلي به ويژه جنگل هاي بلوط، فضاي باز با درختان پراکنده، پارک ها و باغات قديمي، بوته زارها و بر روي درختان ميوه ديده مي شود. در سوراخ درختان، ديوارها و امثال آن لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر حشره خوار است. از حشرات بالدار، عنکبوت و کرم ها تغذيه مي کند. همچنين از انواع دانه ها، سبزيجات و ميوه هايي نظير بادام زميني نيز در رژيم غذايي خود استفاده مي کند.
اندازه :
11.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :