قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چرخ ریسک تورانی

نام فارسی :
چرخ ریسک تورانی
نام عربی :
قرقف تركستان
نام علمی :
Parus bokharensis
نام انگلیسی :
Turkestan Tit
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و رنگارنگ که شبيه زيرگونه خاوري چرخ ريسک بزرگ مي باشد، ولي به وسيله اندازه بزرگ تر، دم درازتر و منقار كلفت تر از آن تشخيص داده مي شود.

تارک، چانه و گلوي اين پرنده سياه رنگ است و گونه هايش سفيد مي باشد. پهلوها و سطح شکمش سفيد است و يک نوار طولي سياه که به سياهي گلويش وصل مي شود در زير شکمش مشاهده مي شود.  سطح پشتي و پرهاي شانه اش به رنگ خاکستري است و در فصل مشترک سطح پشتي و پس گردن سياه رنگش نوار سفيدي ديده مي شود.بال هايش خاکستري و داراي جلاي آبي مي باشد و يک نوار عرضي سفيد بر روي بال هايش وجود دارد. دمش خاکستري رنگ است، اگر چه اثري از رنگ سياه بر روي پرهاي وسطي دمش ديده مي شود و پرهاي کناري دمش نيز سفيد مي باشند. پوش پرهاي زير دمش سفيد است. پرندة ماده مشابه پرندة نر است، ولي نوار طولي سياه شکمش باريک تر و کم رنگ تر مي باشد.

تارك و سطح پشتي پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري است و فاقد سياهي زير شکم مي باشد. پرنده اي درخت زي و فعال است. در پرواز بر روي بال هايش اثري از رگه هاي آبي خاکستري ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها، دامنه کوه ها، جنگل هاي پوشيده از درختان کاج، فضاي باز با درختان پراکنده، باغات قديمي و بر روي درختان ميوه ديده مي شود. در سوراخ درختان، ديوارها و امثال آن لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر حشره خوار است. از کرم ها، دانه ها و ميوه هايي نظير توت ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :