قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کمرکولی جنگلی(کمرکولی درختی)

نام فارسی :
کمرکولی جنگلی(کمرکولی درختی)
نام عربی :
قانص البندق
نام علمی :
Sitta europaea
نام انگلیسی :
Eurasian Nuthatch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک، پرجثه و فعال که دمي کوتاه دارد و بيشتر در حالي دیده می شود که روي تنه درختان با جهش‌هاي كوتاه و مقطع در جهات مختلف و حتي رو به پايين در حال حرکت مي باشد. منقاري خنجري شکل و نوک تيز دارد که لبه نيمه پاييني آن اندکي رو به بالاست.

تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ خاكستري مايل به آبي است و صورت و گلويش سفيد رنگ مي باشد.نوار چشمي سياه بسيار بلندي دارد که از منقار تا پايين گردنش امتداد يافته است. پهلوهايش بلوطي رنگ است و سطح شکمش از سفيد مايل به نخودي تا نخودي متمايل به نارنجي در زيرگونه هاي مختلف متفاوت مي باشد. اثري از رنگ سفيد بر روي قسمت پاييني پيشانيش به چشم مي خورد و شاه پرهاي بال هايش داراي اثري از رنگ قهوه اي مي باشند. به غير از پرهاي وسطي دمش که خاکستري رنگ هستند بقيه پرهاي دمش سياه است و بر روي پرهاي کناري دمش لکه هاي سفيدي وجود دارد. پوش پرهاي زير دمش به رنگ نخودي و داراي لکه هاي سفيد مي باشند. منقاري خاکستري و پاهايي به رنگ زرد مايل به گوشتي دارد. نر و ماده هم شکل هستند.

پرندة نابالغ مشابه بزرگسالان است، ولي سطح شکم کم رنگ تري دارد و فاقد رنگ بلوطي پهلوها مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي برگ ريز، پارک ها، باغ ها و روي درختان قديمي به سر مي برد. ميان سوراخ درختان آشيانه مي سازد و ورودي لانه اش را گل اندود کرده و دهانه ورودي لانه را کوچک مي کند.
تغذیه :
از حشرات، دانه ها، ميوه هاي زميني و بادام تغذيه مي کند. هسته ها و ميوه هاي خشك را در شكاف تنه درختان قرار مي دهد و با نوك بر روي آن ها مي كوبد.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :