قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کمرکولی کوچک
نام عربی :
القانص البندق الصخري الغربي
نام علمی :
Sitta neumayer
نام انگلیسی :
Western Rock Nuthatch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک، درشت و فعال که سري تا اندازه ای بزرگ و دمي کوتاه دارد و بيشتر روي سنگ ها و صخره ها دیده مي شود. منقارش خنجري شکل و نوک تيز است و لبه نيمه پاييني آن اندکي رو به بالاست. شبيه کمرکولي جنگلي مي باشد و بهترين راه شناسايي آن ها از يکديگر تفاوت زيستگاه هايشان است.

تارک، پيشاني و سطح پشتي اين پرنده به رنگ خاكستري و صورت، گلو و سينه اش به رنگ سفيد چرک مي باشد.   نوار چشمي سياه بسيار بلندي دارد که از منقار تا پايين گردنش امتداد يافته است. شکمش به رنگ نخودي متمايل به نارنجي و شاه پرهاي بال هايش داراي اثري از رنگ قهوه اي مي باشند. دمش خاکستري رنگ است و پوش پرهاي زير دمش به رنگ نخودي مي باشند. منقار و پاهايش خاکستري رنگ هستند. نر و ماده هم شکل هستند. پرندة نابالغ مشابه بزرگسالان است، ولي کمي کم رنگ تر مي باشد.

پرنده اي است پر سر و صدا و اغلب از روي صدايش که از فاصله دور نيز شنيده مي شود مي توان به وجودش پي برد. رفتارش شبيه كمـركولي جنگلي است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق کوهستاني، دره هاي تنگ و سنگي، كوهپايه ها و بر روي صخره ها و سنگ هاي برهنه به سر مي برد. ميان غـارها و شكاف سنگ ها لانه مي سازد و دهانه لانه را با گل و مو يا پر اندود کرده و به شكل قيف كوتاهي در مي آورد.
تغذیه :
از حشرات، دانه ها، ميوه هاي زميني، عنکبوت ها و حلزون ها تغذيه مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :