قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کمرکولی بزرگ
نام عربی :
قانص البندقق الصخري الشرقي
نام علمی :
Sitta tephronota
نام انگلیسی :
Eastern Rock Nuthatch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است درشت و فعال که سري بزرگ، دمي کوتاه و پاهاي بلندي دارد. شبيه کمرکولي کوچک     مي باشد، ولي به طور محسوسي از آن بزرگ تر است و در مقايسه با آن گردني بلندتر و منقاري کلفت تر دارد. صدايي بلند دارد که از فواصل دور نيز به گوش مي رسد.

تارک، پيشاني و سطح پشتي اين پرنده به رنگ خاكستري و صورت و گلويش به رنگ سفيد و سينه اش سفيد و داراي اثري از رنگ خاکستري مي باشد. نوار چشمي سياه بسيار بلند و مشخص و تا اندازه ای  پهن دارد که از منقار تا پايين گردنش امتداد يافته است. شکمش به رنگ نخودي متمايل به نارنجي مي باشد. دمش خاکستري رنگ است و پوش پرهاي زير دمش به رنگ نخودي مي باشند.  منقار و پاهايش خاکستري رنگ هستند. نر و ماده هم شکل هستند. پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي سطح شکمش به طورکلي نخودي رنگ مي باشد. رفتارش شبيه کمرکولي کوچک است؛ امّا بیشتر  روي درختان و يا بوته ها ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق کوهستاني و نيمه بياباني، دره هاي تنگ و سنگي و در كوهپايه ها به سر مي برد. ميان شكاف سنگ ها، ديواره ها و سوراخ درختان لانه مي سازد و دهانه لانه را با گل و مو اندود مي كند و به شكل قيف كوتاهي در مي آورد که ورودي آن بلند مي باشد.
تغذیه :
از حشرات، دانه ها، عنکبوت ها و حلزون ها تغذيه کرده و از توت ها نيز استفاده مي کند.
اندازه :
19 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :