قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دیوار خزک
نام عربی :
متسلق الحيطان
نام علمی :
Tichodroma muraria
نام انگلیسی :
Wallcreeper
حکم فقهی :
حلال

مشخصات: پرنده اي است کوچک و رنگارنگ با دمي کوتاه، بال هاي گرد و منقاري باريک که اندکي به سمت پايين خميده مي باشد و توسط رنگ قرمز بال هايش به راحتي مي توان آن را شناسايي نمود. بر روي صخره ها و ديواره کوه ها به دنبال غذا مي گردد و در اين حالت مرتب بال­هايش را تكان داده و نيمه باز مي کند.

سر و سطح پشتي اين پرنده به رنگ خاکستري است و بر روي تارکش اثري از رنگ قهوه اي مشاهده مي شود.
بال­هايش به رنگ سياه متمايل به قهوه اي است و بر روي شاه پرهاي بال هايش دو رديف لکه سفيد وجود دارد که در پرواز و هنگامي که بال هايش را نيمه باز مي کند قابل رؤيت مي باشند. پرهاي پاييني شانه و نيز پرهاي پوششي بال­هايش به رنگ قرمز گلي است. سطح شکمش خاکستري رنگ است و چانه، گلو و قسمت بالاي سينه اش به رنگ سفيد چرک مي باشد. حلقه چشمي سفيدي دارد. در فصل تابستان چانه، گلو و قسمت بالاي سينه پرندة نر سياه مي شود. دمش سياه رنگ است و در انتها داراي لکه هاي عرضي سفيدي مي باشد که از مرکز به سمت پرهاي کناري دم اين لکه ها بزرگ تر مي شوند. پوش پرهاي زير دمش به رنگ سفيد چرک است.

پرندة نابالغ شبيه پرنده بالغ زمستاني است، ولي قهوه اي رنگ تر مي باشد و منقارش اندکي راست تر است. پروازي متناوب و پروانه وار دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در ارتفاعات کوه ها، نواحي صخره اي و کوهستاني، دره هاي سنگي و کوهپايه هاي صخره اي به سر مي برد. لانه¬اش را به شکل فنجان و ميان شکاف سنگ ها مي سازد. معمولاً لانه اش داراي دو ورودي است.
تغذیه :
پرنده¬اي حشره خوار است. از بي مهرگان و بندپايان نيز تغذيه مي کند. معمولاً بر روي صخره ها و ديواره سنگ ها به شکار مي پردازد اگر چه گاهي نيز در پرواز به تعقيب حشرات مي پردازد.
اندازه :
17 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :