قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دارخزک
نام عربی :
المتوقل
نام علمی :
Certhia familiaris
نام انگلیسی :
Treecreeper
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که توسط منقـار باريك و خميده و نيز رفتار ويژه اش به راحتي مي توان آن را شناسايي نمود. دمش دوشاخه است و حرکتش روي تنه درختان حالت خزيدن دارد. هنگام حرکت دمش را محکم به پوست تنه درخت فشار مي دهد. انگشتان و ناخن پاهايش بلند هستند و معمولاً هنگامي که روي بدنه درختان مي نشيند، پاهايش را به سمت بيرون از هم باز مي کند.

سطح پشتي و بال هاي اين پرنده به رنگ قهوه اي با خال هاي نخودي و تارکش به رنگ قهوه اي تيره و داراي رگه هاي ريز نخودي رنگ مي باشد. چانه، گلو و سطح شکمش به رنگ سفيد است و نوار ابرويي پهن سفيدي دارد. حلقه چشمي سفيد ناواضحي اطراف چشمان درشت و سياهش ديده مي شود. شاه پرهاي بال هايش به رنگ سياه متمايل به قهوه اي و داراي حاشيه نخودي رنگ هستند. دمگاه و دمش به رنگ قهوه اي و داراي اثري از رنگ نخودي و بلوطي مي باشند. پوش پرهاي زير دمش به رنگ سفيد چرک است.

پرندة نابالغ شبيه پرنده بالغ زمستاني است، ولي قهوه اي رنگ تر مي باشد و منقارش اندکي راست تر است.

با جهش هاي كوتاه و در حالي كه دمش را به پوست درخت فشار مي دهد، به‌ طور مارپيچي از درختان بالا مي رود. در زمستان همراه چرخ ريسك ها ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها به ویژه جنگل هاي صنوبر، جنگل هاي مرتفع نواحي کوهستاني، باغ ها و بر روي درختان قديمي به سر برده و لانه اش را زير پوست جدا شده درختان و يا ميان شکاف تنه درختان مي سازد.
تغذیه :
پرنده اي حشره خوار است. از بي مهرگان و بندپايان نيز تغذيه مي کند. معمولاً به دنبال مواد غذايي بر روي پوست درختان به شکار مورچه ها و عنکبوت ها مي پردازد. گاهي در رژيم غذايي خود از دانه هاي مخروطي شکل نيز استفاده مي کند.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :