قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چرخ ریسک پشت بلوطی

نام فارسی :
چرخ ریسک پشت بلوطی
نام عربی :
قرقف البندول
نام علمی :
Remiz pendulinus
نام انگلیسی :
Eurasian Penduline Tit
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و رنگارنگ که توسط دم دراز، منقار مخروطي شکل و نوک تيز، رنگ پر و بال و صدايش به راحتي مي توان آن را شناسايي نمود. زيرگونه هاي مختلفي از اين پرنده وجود دارد که تا حدودي در رنگ، به ويژه رنگ سر با يکديگر متفاوت مي باشند. لانه اش را به شکل کيسه اي آويزان مي سازد.

پرهاي شانه و پشت اين پرنده به رنگ بلوطي تيره است و سري خاکستري رنگ دارد. لکه سياه بزرگي بر روي گونه ها و اطراف چشمانش مشاهده مي شود و اين سياهي تا قسمت پايين پيشانيش امتداد مي يابد. قسمت بالاي پيشانيش بلوطي رنگ، تارکش به رنگ سفيد مايل به خاکستري و چانه و گلويش سفيد رنگ مي باشد. سطح شکمش به رنگ خاکستري نخودي است و بر روي پهلوهايش به ويژه در پرندة نر اثري از رنگ اخرايي مايل به بلوطي به چشم مي خورد. شاه پرهايش به رنگ سياه مايل به قهوه اي با حاشيه پهن خاکستري و پرهاي پوششي بال هايش بلوطي رنگ هستند. دمي دراز به رنگ سياه با حاشيه خاکستري دارد.  پرندة ماده در مقايسه با پرندة نر سطح پشتيکم رنگ تري دارد.

سطح پشتي پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي نخودي است. سطح شکمش خاکستري رنگ مي باشد. لکه سياه صورت را ندارد و تنها اثري از رنگ بلوطي روي پرهاي پوششي بال هايش به چشم مي خورد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در تالاب ها، مرداب ها، بيشه ها، كنار رودخانه ها و نيزارهاي ساحلي ديده مي شود. بيشتر لانه اش را بالاي سطح آب و انتهاي شاخه ها به صورت آويزان مي سازد. آشيانه اش به شکل بيضي با مدخلي قيف مانند مي باشد، به طوري که دهانه ورودي لانه در مرکز و به سمت بالا قرار مي گيرد.
تغذیه :
بيشتر از حشرات و لارو آن¬ها و نيز بندپاياني نظير عنکبوت تغذيه مي کند. ميان نيزارها و شاخ و برگ درختان به دنبال غذا مي گردد.
اندازه :
11سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :