قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
شهدخوار
نام عربی :
تمير آسيوي
نام علمی :
Nectarinia asiatica
نام انگلیسی :
Purple Sunbird
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است بسيار کوچک و درخشان که به وسيله منقار سياه باريک و بلندش که به سمت پايين خميده    مي باشد و زبان لوله اي شکلش که براي تغذيه از شهد گل ها طراحي شده است به آساني قابل تشخيص مي باشد. پرندة نر و ماده از نظر رنگ پر و بال بسيار متفاوت مي باشند به طوري که رنگ پر و بال پرندة نر بالغ، در فصل تابستان سياه با جلاي ارغواني متمايل به آبي و سبز مي باشد و بال هايش به رنگ قهوه اي تيره و روي سينه اش نوار باريکي به رنگ   قهوه اي مسي ديده مي شود و در هر طرف از سينه آبي رنگش، دسته اي کوچک از پرهاي قرمز و زرد درخشان مشاهده   مي شود. پرندة ماده در سطح پشتش قهوه اي مايل به سبز زيتوني و ناحيه گلو و سينه اش زرد روشن و سطح شکمش تا ناحيه سياه انتهاي دم چهار گوشش سفيد مي باشد.

پرندة نر در زمستان شبيه پرندة ماده است و در سطح شكم نواري به رنگ بنفش براق از چانه تا وسط شكمش ديده مي شود. اين مرغ شهد خوار در حالي که نزديک گل ها مي نشيند و يا بر روي شاخه ها مي ايستد به وسيله منقار خميده اش از شهد گل ها تغذيه مي کند.

اين پرنده بسيار پر جنب و جوش است و در حالي كه مرتب بال مي زند از بوته اي به بوته ديگر به دنبال حشرات پرواز    مي كند. معمولاً جفت جفت ديده مي شود. در جنوب ايران و کشورهاي خليج زاد و ولد مي کند و از خليج فارس به جنوب شرقي آسيا وديگر نقاط خاور ميانه مهاجرت مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مزارع، باغ هاي روستايي، جنگل هاي نيمه گرمسيري و گرمسيري، بوته‌زار‌هاي مناطق خشك، جنگل ها، بيشه ها و درخت هاي اطراف زمين هاي زراعتي يافت مي شود. لانه¬اي گلابي شكل مي سازد كه به شاخه درخت يا بوته آويزان است و مدخل آن در كنار قرار دارد.
تغذیه :
اغلب از شهد گل¬ها و ميوه¬ها تغذيه مي کند و در فصل سرما از حشرات و نرم تنان رژيم غذايي خود را تأمين مي نماید.
اندازه :
10 سانتيمتر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :