قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

گنجشک خانگی (گنجشک معمولی)

نام فارسی :
گنجشک خانگی (گنجشک معمولی)
نام عربی :
دوري شائع
نام علمی :
Passer domesticus
نام انگلیسی :
House Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري کلفت و مخروطي شکل که اغلب با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. بیشتر نزديک محل سکونت انسان ها و بر روي درختان و يا سوراخ ديوارها و شکاف ساختمان ها و پرچين ها لانه مي سازد. نر و ماده آن از نظر شکل ظاهري متفاوت مي باشند و از تنوع رنگي خاصي برخوردار نيستند. پرنده بالغ نر به وسيله تارک خاکستري پررنگ، پس گردن بلوطي، گونه‌ها و سطح شکم سفيد مايل به خاکستري و گلوي سياهي که تا جلو سينه ادامه دارد مشخص مي شود. دور چشم ها و چشمانش سياه و پاهای کوتاهش قهوه اي مايل به نخودي است. در پرواز خط بالي کوتاه و تا اندازه ای واضح و دمگاه خاکستريش نمايان مي گردد. پرندة ماده با رنگي يک نواخت تر و ساده تر، فاقد سياهي گلو است. سطح پشتش قهوه‌اي با رگه هاي خاکي و سفيد و سطح شکم سفيد چرک مي باشد. تارک و دمگاهش خاکستري نيست و خط بالي واضحي ندارد.

پرندة نابالغ بيشتر به پرندة ماده شبيه است منقارش زرد مايل به خاکستري و فاقد سياهي گلو مي باشد. لبه هاي پاياني منقارش زرد رنگ است و هر چه به بلوغ و بزرگسالي نزديک تر مي شود از زردي کناره هاي منقار کاسته مي شود و پرهاي سياه زير گلو و سينه در پرندة نر واضح تر و پر رنگ تر مي شود. در فصل زمستان رنگ پر و بال پرندة نر و ماده تيره تر گشته و در فصل بهار روشن تر و سفيدي گونه ها درخشان تر به نظر مي رسد.

گنجشک ها پرندگاني اجتماعي هستند که به صورت دسته جمعي و هم زمان با هم زاد و ولد مي کنند. پروازشان سريع و با بال زدن­هاي قوي همراه است. گنجشک خانگی از پراکندگي خيلي زيادي برخوردار است و در اغلب نقاط جهان يافت مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق مسکوني، زمين هاي زراعتي و به ندرت دور از محل زندگي انسان ها ديده مي شود. در سوراخ ها و شکاف‌هاي ساختمان ها، ميان پيچک‌ها و پرچين‌ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها و مواد گياهي تغذيه مي کند و هنگام زاد آوري و پرورش جوجه به منظور تکميل رژيم غذايي، از مواد حيواني نظير نرم تنان و بي مهرگان مانند کرم ها و حشرات نيز استفاده مي کند
اندازه :
14.5 سانتيمتر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :