قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

گلاریول بال سیاه

نام فارسی :
گلاریول بال سیاه
نام عربی :
أبو اليسر أسود الجناح
نام علمی :
Glareola nordmanni
نام انگلیسی :
Black-winged Pratincole
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است از خانواده گلاريول، از نظر اندازه و شکل ظاهري به گلاريول بال سرخ شبيه مي باشد. با اين اختلاف که پوش پرهاي بلوطي رنگ زير بغل را ندارد و پوش پرهاي زير بغل اين پرنده سياه مي باشد و از آنجا که اين پوشپرها فقط در هنگام پرواز مشخص مي شوند. اين دو گونه در وضعيت نشسته کاملاً باهم شبيه هستند با اختلاف بسيار جزئي در رنگ پر و بال که آن هم زياد قابل تشخيص نمي باشد. رنگ روئين پر و بال اين پرنده از ناحيه سر، گردن تا انتهاي دم قهوه اي مايل به زيتوني است و رنگ نواحي زيرين که سطح شکم و پوش پرهاي زير دم را شامل مي شود سفيد است و در ناحيه سينه رنگ کرم مايل به قهوه اي غالب مي شود. گلويش نخودي رنگ و از زير محدود به نواري با حاشية سياه است که مانند گردن بندي از يک چشم شروع شده و به چشم ديگر ختم مي شود.            منقار کوتاهش سياه و قلاب مانند است و قاعده اي قرمز رنگ دارد. دمش سياه با قاعده اي سفيد و دوشاخه است. پاهايش سياه و شاه پرهاي بال تيز و بلندش قهوه اي است.

نر و ماده تقريباً هم شکل مي باشند و خط سياه زير گلو در زمستان ها زياد واضح نيست. پرواز گلاريول بال سرخ، سريع و به شيوه پرستوهاي دريايي است. هنگام برخاستن و يا فرود آمدن زير بغل هايش سياه رنگ مي باشد.          به صورت گله هاي بزرگ و پر سر و صدا ظاهر مي شوند و در حال پرواز به شکار حشرات مي پردازند. پرنده اي است اجتماعي و اغلب در نور کم مانند صبح خيلي زود و غروب فعاليت مي کند. پرندة نابالغ فاقد نوار سياه زير گلو مي باشد و در ناحية سينه نوار پهني متشکل از رگه هاي قهوه اي رنگ دارد که روي کمر و بال هايش نيز مشاهده مي شوند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمين هاي گلي با رويش گياهي کوتاه، باتلاق ها و دشت هاي وسيع و بیشتر نزديک آب دیده می شوند. آن ها اغلب به‌ طور دسته جمعي زاد و ولد مي کنند.
تغذیه :
در حال پرواز به شکار حشراتي مانند ملخ، زنبور و انواع پروانه ها و سوسک ها مي پردازد.
اندازه :
25 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :