قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
گنجشک تاغی
نام عربی :
دوری ساكسول
نام علمی :
Passer ammodendri
نام انگلیسی :
Saxaul Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري کلفت و مخروطي شکل که مانند گونه هاي ديگر اين خانواده با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. دربخش هايي از مناطق نيمه خشک آسياي مرکزي يافت مي شود. گنجشک تاغي اندکي بزرگ تر از ساير گنجشک ها به نظر مي رسد و مدت زيادي را لا به لاي شاخ و برگ درختچه ها مي گذراند. نر و ماده آن پر و بالي خاکستري مايل به نخودي و بالاپوشي به رنگ قهوه اي شني دارند که رنگ سطح شکم آن ها روشن تر است. نر و ماده غير هم شکل هستند. پرندة نر در سطح پشتي رگه‌هاي سياه پراکنده اي دارد. تارک، پس گردن و گلويش سياه است و يک نوار پهن نخودي مايل به نارنجي در بالا و پشت چشمش ديده مي شود. نوار ابرويي آن به صورت لکه کوچک سفيدي بر روي خط سياه چشمش ديده مي شود و نوار بالي سفيدي زير شانه هايش به وضوح قابل رؤيت است. پرندة ماده اندکي کوچک تر و تضاد رنگي پر و بالش کمتر است. دمي کوتاه و پاهايي به رنگ نخودي متمايل به صورتي دارند. پرندة نابالغ به پرندة ماده شبيه تر است و به مرور علائم سياه زير گلو و تارک سرش به صورت واضح و متمايز در پرندة نر جوان ظاهر مي گردد. حد اقل سه زيرگونه از گنجشک تاغي در نواحي غربي و شرقي و ميانه آسياي مرکزي شناخته شده است که نژاد (ammodendri) در نقاط مرکزي ترکمنستان، ايران و احتمالاً افغانستان پراکنده مي باشند و در فصل زمستان به سمت جنوب مهاجرت مي کنند.

نژاد (stoliczkae) در سرتاسر نوار گسترده حاشيه کويري شرق چين تا غرب مغولستان يافت مي شود و (Korejewi) نژاد ديگري است که در قزاقستان و ازبکستان يافت مي شود و آن نيز مهاجرت هاي کوتاهي به سمت جنوب دارد. رفتار و صداي اين پرنده شبيه گنجشک معمولي است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در بوته زارها، بيشه‌هاي واقع در بيابان ها، نقاط نيمه خشک و همچنين در بيشه‌هاي اطراف رودخانه ها و آبادي¬ها و به خصوص در اطراف درختچه هايي مانند تاغ، صنوبر و يا گز يافت مي شود. گاهي اوقات آن را در اطراف شهرک ها و مزارع دانه نيز مي توان ديد. لانه خود را اغلب در حفره ها و در سوراخ تنه درخت ها و ديوارها مي سازد و همچنين لا به لاي سنگ ها در دامنه هاي صخره اي، کنار هم و يا جداي از هم لانه سازي مي کند و گاهی مواقع در لانه¬هاي متروک پرندگان ديگر نيز تخم مي گذارد.
تغذیه :
اغلب از لا به لاي شاخ و برگ درختان و يا از روي زمين دانه ها و بذر هاي گياهي را مصرف مي کند و يا از برگ ها و ميوه ها تغذيه مي کند و هنگام زاد آوري و پرورش جوجه به منظور تکميل رژيم غذايي، از نرم تنان و بي مهرگان مانند کرم ها و ملخ ها نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :