قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
گنجشک بلوچی
نام عربی :
دوری الغابة
نام علمی :
Passer pyrrhonotus
نام انگلیسی :
Sind Jungle Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري کلفت و مخروطي شکل که اغلب با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. اين گونه توزيع محدودي در اطراف دره سند پاکستان و قسمت هاي جنوبي شاخه هاي رود سند در منطقه پنجاب دارد و به دليل زيستگاه آن در اين منطقه و ثبت چند بار حضور آن در استان بلوچستان و جنوب شرقي ايران، به گنجشک سند يا گنجشک بلوچي نام گذاري شده است.

نر و ماده آن از نظر شکل ظاهري شباهت زيادي به گنجشک خانگي دارند به­ جز اين که به طور قابل ملاحظه اي از آن کوچک ترند. نر و ماده متفاوت هستند.

پرندة بالغ نر به وسيله تارک خاکستري پررنگ، پس گردن بلوطي، گونه‌ها و سطح شکم سفيد مايل به خاکستري و گلوي سياه مشخص مي شود. منقار، خط چشمي و چشمانش سياه و پاهاي تا اندازه ای کوتاهش مايل به نخودي است. در پرواز خط بالي کوتاه و تا اندازه ای واضح و دمگاه خرمايي آن نمايان مي گردد. پرندة ماده با رنگي يک  نواخت تر، ساده تر و فاقد سياهي گلو و رنگ بلوطي پس گردني است. سطح پشتش قهوه‌اي با رگه هاي خاکي و سفيد و در سطح شکم سفيد چرک مي باشد. تارک و دمگاهش قهوه اي کم رنگ و گونه هايش مايل به خاکستري است و خط ابرويي کم رنگي از گوشه چشمش به سمت پس گردنش کشيده شده و خط بالي کم رنگي دارد.                           نيمه فوقاني منقارش ميل به خاکستري و نيمه تحتاني متمايل به زرد نخودي است و تفاوتش با ماده گنجشک خانگي در اندازه کوچک تر آن است. پرندة نابالغ بيشتر به پرندة ماده شبيه است. منقارش زرد مايل به خاکستري و فاقد سياهي گلو مي باشد. لبه­هاي پاياني منقارش زرد رنگ است و هر چه به بلوغ و بزرگسالي نزديک تر مي شود از زردي کناره هاي منقار کاسته مي شود و پرهاي سياه زير گلو در پرندة نر واضح تر و پر رنگ تر مي گردد. در فصل زمستان رنگ پر و بال پرندة نر و ماده تيره تر گشته و در فصل بهار روشن تر و سفيدي گونه ها درخشان تر به نظر مي رسد.

بیشتر در نزديکي رودخانه ها و تالاب ها زندگي مي کند و در زمستان به وسيله طي کردن مسافت هاي کوتاهي در شمال غربي گجرات و منطقه بلوچستان و گاهی مواقع در امارات عربي نيز ديده مي شود. رفتار و صدايش شبيه گنجشک معمولي است، ولي به اندازه آن اجتماعي نيست. در فصل زاد و ولد به صورت چند تايي و در فصل زمستان  به تعداد بيشتري ديده مي شوند. پروازشان سريع و با بال زدن­هاي قوي همراه است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در بوته‌زارها، علف‌هاي بلند و بيشه‌هاي آکاسيا، گز و به طور معمول نزديک آب زندگی می کند. لانه¬اي گنبدي شکل روي بوته يا درخت مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذايش را بذر چمن و دانه¬هاي گياهي تشکيل مي دهد و در فصل زاد و ولد از حشرات نيز جهت پرورش جوجه¬ها و تکميل رژيم غذائي خود استفاده مي کند.
اندازه :
12.5سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :