قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

گنجشک بیابانی (کویری)

نام فارسی :
گنجشک بیابانی (کویری)
نام عربی :
عصفور الصحراء
نام علمی :
Passer simplex
نام انگلیسی :
Desert Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري کلفت و مخروطي شکل که مانند گونه هاي ديگر اين خانواده با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. اين پرنده دربخش هايي از مناطق خشک جنوب صحراي بزرگ آفريقا و بيابان هاي آسياي مرکزي و جنوبي يافت مي شود و شامل سه زير گونه مي باشد. دو گونه در مناطق خشک صحراي بزرگ آفريقا و گونه ديگردر مناطق کويري آسياي مرکزي، ايران، ترکمنستان و ازبکستان يافت مي شود. گنجشک کويري اندکي کوچک تر و يا هم اندازه گنجشک معمولي است و کاملاً متمايز از آن مي باشد. نر و ماده غير هم شکل هستند.

پرندة نر پر و بالي خاکستري مايل به خاکي کم رنگ دارد که سطح شکم آن روشن تر است. نقاب صورت، منقار، چانه و گلوي سياه دارد و روي پوش پرهاي بال، شاه پرهاي ثانوي داخلي و دم آن رنگ سياهي به‌ چشم مي خورد. پاهايش کوتاه به رنگ قهوه اي کم رنگ و مايل به نخودي است. پرندة ماده قهوه‌اي شني يک دست و کم رنگ است. از زيستن در کنار انسان دوري مي کند و لانه خود را در سوراخ ديوارهاي گلي مي سازد. به صورت جفت و يا در گروه هاي کوچک و بزرگ در اطراف منابع آب در بيابان جمع مي شوند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در لبه هاي کوير و مناطق خشک بياباني و دشت هاي شني اطراف آبادي¬ها يافت مي شود و لانه خود را از علف هاي خشک و شاخه هاي کوچک، به صورت لانه اي گنبدي شکل مي سازد و اغلب درون سوراخ ديوارهاي گلي و یا زير لانه کلاغ لانه سازي مي کند.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها و بذر بوته هاي بياباني و پوشش گياهي روي زمين تغذيه مي کند و براي تکميل رژيم غذائي خود و جوجه هايش در فصل زاد و ولد از حشراتي مانند ملخ و بي مهرگاني چون کرم و لارو حشرات نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :