قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

گنجشک گلو زرد

نام فارسی :
گنجشک گلو زرد
نام عربی :
العصفور الأصفر الرقبة
نام علمی :
Petronia xanthocollis
نام انگلیسی :
Yellow-throated Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري ظريف­تر از منقار ديگر گونه­هاي خانواده گنجشک­ها که به وسيله لکه زرد زير گلو قابل تشخيص مي باشد و اغلب با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. تارک، گونه ها، سطح پشتي، دمگاه و دمش به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري است. نواحي زيرين بدن که شامل چانه، سينه، سطح شکم و پوش پرهاي زير دمگاهش مي باشد، يک نواخت و به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري روشن است. دو خط بالي  سفيد و لکه بزرگ بلوطي رنگي روي پوش پرهاي بال­هايش ديده مي شود. منقارش سياه و پاهايش خاکستري است. پرندة ماده گرچه به پرندة نر شباهت زيادي دارد امّا فاقد لکه بلوطي بال ها مي باشد و لکه زير گلويش کم رنگ تر و گاهی مواقع نامشخص مي باشد و به طور کلي رنگ و رو رفته تر از پرندة نر به نظر مي رسد. پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده است و فاقد لکه زرد زير گلو مي باشد. اغلب درخت دوست است و در سوراخ ديوار و يا درخت لانه مي سازد. سه زير گونه از اين پرنده مشخص شده است که توزيع آن ها برحسب نژاد از ترکيه به ايران، افغانستان، پاکستان، هند و بنگلادش صورت مي گيرد و به طور اتفاقي در سريلانکا و ميانمار نيز مشاهده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها و فضاهاي باز با بوته‌ها و درختان پراکنده، کشتزارها و باغ ها يافت مي شود و در سوراخ تنه درخت لانه مي سازد. گاهي اوقات در سوراخ ديوار ساختمان ها نيز آشيانه سازي مي کند.
تغذیه :
بیشتر از دانه ها و بذرها و همچنين از گلبرگ، شهد گل ها و توت تغذيه مي کند و از حشرات و کرم¬ها نيز در هنگام زاد و ولد و پرورش جوجه¬ها جهت تکميل رژيم غذائي خود نيز استفاده مي نماید.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :