قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
گنجشک کوهی
نام عربی :
دوری الصخر
نام علمی :
Petronia petronia
نام انگلیسی :
Rock Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري مخروطي شکل که اغلب با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. اين پرنده ساکن شمال غربي آفريقا و سراسر جنوب اروپا است و نژاد آسيائي آن مهاجرت هايي به طرف جنوب دارد و زمستان ها از ارتفاعات به سمت پائين تغيير مکان مي دهد.

گنجشک کوهي پرنده‌اي است قهوه اي رنگ، درشت، با دمي کوتاه که وسط تارک آن قهوه‌اي روشن و مايل به خاکستري است و طرفين تارک و گونه‌هايش قهوه‌اي پررنگ مي باشد. ابروي پهن و درازش روشن تر است و تا پس گردنش ادامه دارد و لکه‌هاي سفيدي در انتهاي شاه پرهاي وسطي دمش ديده مي شوند که هنگام پرواز نيز به خوبي نمايان مي گردند. سطح شکمش خاکستري روشن است و داراي خطوط راه راه قهوه اي کم رنگي است که اغلب به صورت لکه هايي در نواحي سينه، شکم، زير دمگاه و پهلوهايش ديده مي شوند.

لکه زرد کم رنگي در ناحيه گلويش دارد که هنگام بالا گرفتن سرش بهتر نمايان مي شود. منقارش زرد رنگ است و اثري از رنگ خاکستري بر روي فک بالايي آن دارد. چشمانش سياه و پاهايش به رنگ نخودي مايل به صورتي است. پرندة نابالغ کم رنگ تر است و لکه زرد گلو را ندارد. گنجشک کوهي پرنده اي است فعال که با سرعت و چابکي در ميان سنگ ها مي دود و اغلب در دامنه هاي سنگي بر روي صخره و يا سنگي مي ايستد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمين هاي سنگلاخ، دامنه‌هاي صخره اي، کوهستان ها، خرابه‌ها و همچنين در بستر رودخانه‌هاي خشک و گاهي در جاهاي درخت‌دار و به ندرت در مناطق مسکوني ديده مي شود. در شکاف سنگ ها و تنه درختان لانه مي سازد.
تغذیه :
مواد غذايي گنجشک کوهي را بيشتر دانه و بذر تشکيل مي دهد و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع حشرات از قبيل ملخ، سنجاقک و انواع کرم ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
14 سانتي‌متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :