قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
گنجشک برفی
نام عربی :
زمير الثلوج
نام علمی :
Montifringilla nivalis
نام انگلیسی :
Snow finch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوهستاني و تا اندازه ای درشت با منقاري مخروطي شکل که بر خلاف گونه هاي ديگر گنجشک ها بر روي زمين راه مي رود و دانه مي چيند، در صورتي که ساير گنجشک ها با جفت پا و جهشي جابجا مي شوند. ساکن جنوب اروپا و آسياي مرکزي است و از آن جا به سمت نواحي غربي چين و مناطقي از خاورميانه مهاجرت مي کند.

سرش خاکستري و گلويش سياه است. سطح پشتش قهوه‌اي شکلاتي و سطح شکمش سفيد مايل به خاکستري است. بال هايش به‌طور عمدۀ سفيد و شاه پرهاي نخستين آن سياه مي باشند. پرهاي کناري دمش سفيد است و شاه پرهاي وسطي و حاشيه انتهائي آن سياه مي باشد که در پرواز بهتر نمايان است. پوش پرهاي سفيد بال ها اغلب روي شاه پرهاي سياه بال را به نحوي مي پوشانند که در وضعيت ايستاده لکه سياهي را زير کتفش نشان مي دهد.  گنجشک برفي ماده و گنجشک برفي نابالغ تيره‌ترند و سفيدي بال ها و دم شان کمتر مي باشد. منقار اين پرنده در بهار  سياه و در زمستان زرد مايل به نارنجي است. پرندة نابالغ منقاري زردرنگ دارد. به سهره ها شباهت دارد و اغلب به حالت قائم مي نشيند و دمش را تکان مي دهد. پرنده بي باکي است که اغلب در اطراف کمپ اسکي بازان و کلبه کوهنوردان به جستجوي غذا مي پردازد و کمتر به سمت پائين مي آيد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در ارتفاعات و قله برهنه کوه‌ها زندگي مي کند و زمستان ها را در ارتفاع کمتر به سر مي برد. گاهي در اطراف پناهگاه‌هاي کوهنوردي و کلبه‌هاي کوهستاني ديده مي شود. در شکاف سنگ ها و ديوارها لانه مي سازد و گاهی لانه جوندگان را براي لانه سازي انتخاب مي کند.
تغذیه :
اغلب از دانه ها و بذر ها و جهت تکميل رژيم غذائي خود از حشرات تغذيه مي کند.
اندازه :
17.5 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :