قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

مونیای هندی(سِهره ریز)

نام فارسی :
مونیای هندی(سِهره ریز)
نام عربی :
فضي المنقار
نام علمی :
Lonchura malabarica
نام انگلیسی :
Indian Silverbill
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با پر و بالي قهوه اي رنگ که منقاري تا اندازه ای بزرگ و مخروطي شکل و دمي دراز و نوک تيز دارد. معمولاً در گروه­هاي کوچک ديده شده و به صورت دسته جمعي زندگي مي کند.

تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي و پشت گردنش کمي کم رنگ تر مي باشد. صورتش خاکستري رنگ است و نوار کوتاه ناواضح نخودي رنگي در بالاي چشم و حد فاصل منقار تا چشمانش ديده مي شود. سطح شکمش به رنگ سفيد و پرهاي پهلوهايش به رنگ قهوه اي نخودي و داراي راه راه عرضي كم رنگ است. شاه پرهاي بال هايش سياه هستند. دمي بلند و نوک تيز به رنگ قهوه اي مايل به سياه دارد که پرهاي وسطي دمش بلندتر مي باشند. پوش پرهاي زير دم و پرهاي دم گاهش به رنگ سفيد هستند که اين رنگ تا قسمت بالايي پرهاي دمش گسترش يافته است و با رنگ سياه دمش تضاد خاصي را ايجاد مي کند. منقاري مخروطي شکل و به رنگ خاکستري مايل به آبي دارد که نيمه پاييني آن کمي کم رنگ تر و بيشتر متمايل به آبي مي باشد. چشمانش سياه و پاهايش به رنگ صورتي گوشتي است.

پرندة نابالغ دمي کوتاه دارد و حاشيه سفيد رنگي بر روي پرهاي بالش ديده مي شود. پروازش سريع و موجي شکل است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
بيشتر در دشت ها يافت مي شود، اگر چه گاهي در نزديکي آب نيز مشاهده شده است. در زيستگاه هاي خشک و فضاي باز با درختان پراكنده، كشتزارها، علف زارهاي خشک و ميان بوته¬هاي خاردار زيست مي کند. لانه¬اش را بيضي شکل و به صورت آويزان روي شاخه هاي بيروني درختان يا ميان بوته ها مي سازد. گاهي از لانه هاي قديمي نيز استفاده مي کند.
تغذیه :
بيشتر دانه خوار است. از طيف گسترده اي از دانه ها و بذرهاي زراعي تغذيه مي کند. روي زمين يا روي بوته ها و ميان علف زارها به دنبال غذا مي گردد.
اندازه :
11 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :