قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره سرخ برنجی
نام عربی :
مونیا حمراء
نام علمی :
Amandava amandava
نام انگلیسی :
Red Avadavat
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است بسيار کوچک با پر و بالي رنگارنگ و منقاري مخروطي شکل که به خاطر رنگ زيباي پر و بالش علاقه مندان زيادي دارد. در خارج از فصل زاد و ولد به صورت دسته جمعي زيست مي کند و در گروه هاي تا اندازه ای بزرگ ديده مي شود. نر و ماده با يکديگر متفاوت هستند.

پر و بال پرندة نر قرمز رنگ مي باشد. سطح پشتش قهوه اي متمايل به سرخ و سر و سطح شکمش قرمز رنگ است. بال هايي قهوه اي رنگ دارد و بر روي بال ها و پهلو هاي قرمزش خال هاي فراوان سفيدي ديده مي شود. چشماني قرمز با مردمک سياه دارد و پرهاي حد فاصل چشم تا منقار و اطراف چشمانش به رنگ سياه است و خط باريک سفيدي زير چشمانش مشاهده مي شود. قسمت انتهايي شکم و پوش پرها و پرهاي زير دمش سياه رنگ هستند. پرهاي دمگاهش قرمز و داراي خال هاي سفيد مي باشد و اين پرها تا روي دم سياه رنگش امتداد مي يابند. منقار و پاهايش قرمز رنگ هستند. در خارج از فصل زاد و ولد سطح شکمش پوشيده از پرهاي سفيد و قرمز و سطح پشتي و تارکش بيشتر متمايل به قهوه اي شده و خال هاي سفيد پهلو و بال هايش کمتر مي شود.

تارک و سطح پشتي پرندة ماده به رنگ قهوه اي روشن و سطح شکمش نخودي رنگ مي باشد. چشمانش قهوه اي رنگ است و پرهاي حد فاصل چشم تا منقار و اطراف چشمانش به رنگ سياه مي باشند. بال هايي به رنگ قهوه اي تيره دارد و بر روي بال هايش خال هاي سفيدي  به صورت دو نوار عرضي ديده مي شود. دمش به رنگ قهوه اي تيره و پرهاي دمگاهش قرمز و داراي خال هاي سفيد مي باشد. منقارش به رنگ قرمز است.

تارک و سطح پشتي پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي و سطح شکمش نخودي رنگ مي باشد. بر روي بال هايش خال­هاي سفيدي به صورت دو نوار عرضي ديده مي شود و پرهاي قرمز رنگ دمگاه را ندارد. پروازش سريع است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دشت هاي مسطح، چمنزارها، مزارع، جنگل هاي باز، مناطق نزديک به آب مانند باتلاق ها و تالاب ها زيست مي کند. لانه اش را بيضي شکل و ميان بوته ها و اغلب نزديک زمين مي سازد.
تغذیه :
بيشتر دانه خوار است. به انواع بذرها و دانه هايي نظير ارزن علاقه نشان مي دهد. از کرم ها و حشراتي نظير موريانه، مورچه، مگس و مانند آن ها نيز تغذيه مي کند. زمستان ها در زمين هاي کشاورزي به دنبال غذا مي گردد. در فصل زاد و ولد به منظور تکميل رژيم غذايي خود از دانه هاي جوانه زده و لارو حشرات نيز کمک مي گيرد.
اندازه :
9 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :