قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره جنگلی
نام عربی :
حسون الظالم
نام علمی :
Fringilla coelebs
نام انگلیسی :
Cimmin Chaffinch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است خوش آواز که منقاري کوتاه، مخروطي شکل و متناسب با شکستن و مغز کردن دانه ها دارد.

اين سهره ساکن مناطق جنگلي در سراسر اروپا است و دامنه گسترش آن به غرب آسيا و شمال غربي آفريقا نيز مي رسد و در مناطقي از جزاير و سواحل درياي مديترانه و خاور ميانه از جمله در شمال ايران و در جنگل هاي البرز به وفور يافت مي شود. نژادهاي متعددي از اين گونه در جنگل هاي مناطق مختلف يافت مي شود که همراه با اختلافات اندکي از لحاظ رنگ، صدا و رفتارمشاهده مي شوند.

اين پرنده کوچک به لحاظ آواز خوشش مورد توجه بسياري از علاقه مندان و سهره دوستان به ويژه در غرب اروپا و بريتانيا مي باشد. نر و ماده متفاوت هستند.

در تابستان پرنده نر، پر و بالي رنگين دارد. تارک و پس سرش خاکستري مايل به آبي است. جبه اش قهوه اي مايل به بلوطي، دمگاهش سبز وگونه هايش مانند سينه وسطح شکمش گلگون مايل به قرمز مي باشند، البته در فصل زمستان از شدت اين رنگ ها کاسته مي شود. بال ها و دمش قهوه اي پر رنگ و اثري از رنگ زرد بر روي شاه پرهاي ثانويه اش به چشم مي خورد. پاهايش صورتي و منقارش ضخيم و به رنگ استخواني مايل به خاکستري است و در ناحيه پيشاني لکه اي به رنگ قهوه اي تيره مشاهده مي شود. پرندة ماده پر و بالي به رنگ قهوه‌اي خاکستري و متمايل به زيتوني كم رنگ دارد وسطح شكمش روشن تر است.

هر دو جنس اين پرنده داراي دو خط بالي سفيد و مشخص مي باشند و در حين پرواز شاه پرهاي سفيد كناري دم شان نمايان مي شود. پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده مي باشد. پرنده‌اي است اجتماعي و جز در فصل زاد و ولد اغلب همراه با سهره‌هاي ديگر ديده مي شود. نــر و ماده بیشتر  در دسته‌هاي جداگانه پرواز مي كنند و پروازشان موجي است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها و باغ ها، پارک هاي جنگلي و کشتزارها، دامنه هاي پر درخت و زمين هاي کشاورزي با محصولات دانه اي يافت مي شود و ميان بوته زارها، لا به لاي شکاف سنگ ها و گاهی روي شاخه درختان لانه مي سازد.
تغذیه :
از دانه ها، بذرها و توت ها تغذیه کرده و در فصل جوجه آوري از حشرات وکرم ها براي غذا دادن به جوجه ها و تکميل رژيم غذائي خود استفاده مي کند.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :