قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره سر سیاه

نام فارسی :
سِهره سر سیاه
نام عربی :
الشرشور
نام علمی :
Fringilla montifringilla
نام انگلیسی :
Brambling
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده سهره که منقاري مخروطي به رنگ زرد با نوکي تيره و تيز دارد. اين پرنده در سراسر جنگل هاي راش شمال اروپا و آسيا زندگي مي کند و در زمستان همراه با گله­هاي بزرگ به جنوب اروپا مهاجرت مي کند و آن را در آفريقا، شمال هند، شمال پاکستان، چين و ژاپن مي توان يافت. در مناطق مختلف خاور ميانه نيز از پراکندگي خوبي برخوردار است از جمله جنگل هاي شمال ايران وگاهي در جنوب تا نواحي فارس و بلوچستان نيز آن ها را مي توان ديد. نر و ماده متفاوت هستند.

پرندة نر در فصل بهار سر و جبه‌اي به رنگ سياه درخشان دارد و در زمستان تبديل به خاکستري با لکه هاي نخودي رنگ مي گردد. ناحيه گلو، سينه و شانه‌ها نارنجي رنگ است. سطح شکم و دم گاهش سفيد و در انتهاي پهلوهايش خال­هاي نامنظم تيره رنگي در زمينه اي نارنجي ديده مي شود. بال هايش سياه با خط بالي سفيد مايل به نارنجي و دمش سياه مي باشد و در حاشيه اغلب پرهايش اثري از رنگ خاکستري و يا نخودي را مي توان مشاهده کرد. پاهايش نخودي مايل به صورتي است و چشمانش قهوه اي نزديک به سياه است.

پرندة ماده كم رنگ تر و رنگش نخودي‌تر است و رگه‌هاي سياهي روي تارك نخودي رنگش ديده مي شود و مانند پرنده نر، دم گاهش سفيد است و خال هاي تيره پهلوها را دارد. پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده است و خال هاي تيره اي روي سر و گردنش دارد و گونه هايش خاکستري است.

سهره سر سياه شباهت هايي با سهره جنگلي دارد و در زمستان اغلب با هم ديده مي شوند امّا پروازش نامنظم‌تر از آن است و به وسيله دم گاه سفيدش قابل تشخيص مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل¬هاي راش، پارک هاي جنگلي، کشت زارها، دامنه هاي پردرخت، باغ ها و زمين هاي کشاورزي با محصولات دانه¬اي يافت مي شود و اغلب در نزديکي و يا روي شاخه درختاني که ميوه هاي مخروطي دارند لانه مي سازد.
تغذیه :
از دانه ها، بذرها و توت ها تغذيه مي کند و در فصل جوجه آوري از حشرات و کرم ها براي غذا دادن به جوجه ها و تکميل رژيم غذائي خود استفاده مي کند.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :