قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره پیشانی سرخ

نام فارسی :
سِهره پیشانی سرخ
نام عربی :
النعار الأحمر الجبهة
نام علمی :
Serinus pusillus
نام انگلیسی :
Fire-fronted Serin
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و پر جنب و جوش به رنگ تيره از خانواده سهره که منقاري کوچک و مخروطي شکل و دمي دو شاخه دارد. توسط رنگ سياه پرهاي سر و گردن و لکه قرمز رنگ روي پيشانيش مي توان آن را تشخيص داد. در خارج از فصل زاد و ولد در گروه هاي کوچک ديده مي شود.

سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي مايل به سبز و داراي رگه هاي طولي زرد مايل به نخودي مي باشد. سر، گردن و سينه اش سياه با اثري از رنگ قهوه اي است و بر روي پيشاني و جلوي تارکش لکه اي به رنگ قرمز نارنجي جلب توجه مي کند. سطح شکمش زرد نخودي است و بر روي شکم و پهلوهايش رگه هاي طولي سياه رنگي دارد.

بال هايش سياه و لبه عقبي بال هايش به رنگ زرد است و بر روي خم بال هايش لکه نارنجي رنگي مشاهده مي شود که در پرندة نر واضح تر مي باشد. دمي به رنگ قهوه اي مايل به سياه دارد. پرهاي کناري دمش زرد رنگ و پوش پرهاي زير دمش به رنگ سفيد و زرد مي باشند. منقار و پاهايش سياه رنگ هستند. در پرواز پرنده اي تيره به نظر مي آيد امّا زير تنه و زير بال هايش کم رنگ تر ديده مي شوند. نر و ماده شبيه يکديگرند.

پرندة نابالغ کم رنگ تر است. سطح شکم سفيد تري دارد. سرش به رنگ قهوه اي نخودي است و فاقد لکه قرمز روي تارک مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نواحي مرتفع و کوهستاني، شيب هاي برهنه كوهستان با بوته هاي پراكنده، دره هاي سنگي با پوشش گياهي كم و نيز در جنگل هاي کاج و سرو زيست مي کند. زمستان ها در کوهپايه ها و ارتفاعات پايين تر و در ميان زمين هاي زراعتي، کشتزارها و علف زارها ديده مي شود. در ميان بوته هاي کوتاه، در شکاف سنگ ها و بين شاخ و برگ درختان آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر دانه خوار است. از بذرها، ارزن و غلات تغذيه مي کند. زمستان ها در زمين هاي کشاورزي به دنبال غذا مي گردد.
اندازه :
12 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :