قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره سبز
نام عربی :
الحسون الأخضر الأوروبی
نام علمی :
Carduelis chloris
نام انگلیسی :
Greenfinch European
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده سهره با منقاري ضخيم و مخروطي شکل به رنگ شاخي که متناسب با مغز کردن دانه ها و تخمک گياهان مي باشد.

اين پرنده در سراسر اروپا، شمال آفريقا و جنوب غربي آسيا ساکن مي باشد، امّا برخي از جمعيت هاي شمالي مهاجرت هايي به جنوب نيز دارند اين پرنده را در استراليا و نيوزلند نيز مي توان يافت مردم مالت و بسياري ديگر اين پرنده را به لحاظ آواز خوشش اهلي کرده و يا در قفس نگهداري مي کنند.

رنگ عمدۀ پرندة نر خاکستري با پوششي از رنگ سبز زيتوني مايل به زرد مي باشد که در سطح زيرين و نزديک دمش زردتر و گونه هايش خاکستري تر مي باشند و همچنين لبه زرد روشني در مقدمه و آن جايي که خم بال قرار دارد قابل رؤيت مي باشد. بال هايش خاکستري و لكه‌هاي زرد روشني روي شاه پرهاي نخستين و طرفين دمش ديده مي شوند که نشانه، پاهايش صورتي و چشمانش سياه مي باشند. نر و ماده متفاوت هستند.

پرندة ماده تيره‌تر و خاكستري رنگ تر از پرندة نر است و زردي پر و بال آن نيز كمتر است.

پرندة نابالغ قهوه‌اي، پرواز اين پرنده موجي است و در زمستان به صورت گروهي با فنج هاي ديگر در بوته زارها و کشت زارها ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در لبه هاي جنگل، زمين هاي کشاورزي و باغ ها، بوته زارها و مناطقي با پوشش گياهي تا اندازه ای ضخيم يافت مي شود و بر روي درختان و بوته ها لانه گذاري مي کند.
تغذیه :
از دانه هاي گياهي و توت ها تغذيه مي کند و در فصل جوجه آوري از حشرات و کرم ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
14.5 سانتيمتر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :