قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره زرد
نام عربی :
حسون الشوك
نام علمی :
Carduelis spinus
نام انگلیسی :
Eurasian Siskin
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و پر جنب و جوش از خانواده سهره که منقارش نسبت به سهره هاي ديگر باريک تر و اندکي بلند تر است.

اين پرنده در سراسر بخش هاي وسيعي از آسیا و شمال آفريقا به سر مي برد. محل پرورش آن را مي توان به دو منطقه، يکي سواحل شرقي آسيا و ديگري بخش هاي مرکزي و شمالي اروپا در نظر گرفت. حضور آن ها بسته به ميزان وفور مواد غذايي و شرايط زيستي در مناطق مختلف حاصل مي شود و تابع نظم معيني نمي باشد. گروهي از آن ها در جنوب اسکانديناوي و در روسيه به سر مي برند و در زمستان آن ها را در حوزه هاي مديترانه­اي و مناطق اطراف درياي سياه و در مناطقي از خاور ميانه مي توان پيدا کرد. در ايران، زمستان ها فراوان است و توليد مثل       مي کند. گاهي تا نواحي جنوب و مرکز فارس و بلوچستان نيز ديده مي شود و همچنين نژادهاي ديگر آن را در چين، تبت، تايوان و زير گونه هاي مشابه آن را در آمريکاي شمالي نيز مي توان يافت.

نر و ماده قابل تشخيص هستند. پرندة نر، پر و بالي به رنگ سبز مايل به زرد دارد. تارک، پيشاني و چانه­اش سياه و نوار ابروئي زرد مشخصي دارد و همچنين نوار پهن زرد رنگي در ناحيه بال هايش ديده مي شود. دم گاهش زرد رنگ است و پرهاي کناري دم کوتاه و دو شاخه اش نيز زرد رنگ مي باشد که در هنگام پرواز به خوبي نمايان مي شود. سينه اش زرد رنگ در زمينه خاکستري روشن و رنگ پوش پرهاي زيرين دم گاهش سفيد با رگه هاي تيره مي باشد.

پرندة ماده، قهوه‌اي رنگ با اثري خفيف از زيتوني کم رنگ مي باشد و فاقد سياهي ناحيه سر و چانه است. سطح شکمش سفيد با اثري بسيار خفيف از رنگ زرد مي باشد و داراي رگه‌هايي به رنگ قهوه‌اي تيره در ناحيه سينه و شکم مي باشد. زردي نوار بالي، دم گاه و کناره هاي دم دو شاخه و نوار ابروئيش کم رنگ تر از پرندة نر است. پرندة نابالغ به پرندة ماده شبيه است و رگه هاي بيشتري دارد. به صورت وارونه به شاخه آويزان مي شود و تغذيه مي کند. پاهايش قهوه­اي تيره و چشمانش سياه مي باشد. در پرواز دُمش کوتاه به نظر مي رسد و پروازش موجي شکل است. پرنده‌اي اجتماعي است و اغلب در گروه ديده مي شود. رژيم غذاييش در فصول مختلف سال متفاوت است. بر روي زمين تغذيه مي کند و از غذا خوردن بر روي درخت اجتناب مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اين پرنده را در جنگل هاي صنوبر و غان و در درخت¬زارها با برگ هاي سوزني، بيشه زارها و پرچين‌هاي بلند مي توان يافت و زمستان ها در کشتزارها و مراتع به سر مي برد و در انتهاي شاخه‌ها، آشيانه مي سازد.
تغذیه :
در پاييز و زمستان، رژيم غذايي خود را از بذر درختان برگريز مانند درخت غان و توسکا تأمين مي کند و در کشتزارها و مراتع با فنچ هاي ديگر از دانه ها، قاصدک، و بذر گياهان علفي تغذيه مي کند. در بهار و در طول فصل توليد مثل، تغذيه خود را بر اساس دانه هاي صنوبر و حشراتي مانند سوسک متمرکز مي کند تا پروتئين لازم براي رشد جوجه ها را تأمين کند. در تابستان تغذيه خود را متنوع تر کرده، بذرها و مواد گياهي و علفي را به رژيم غذائي خود اضافه مي کند.
اندازه :
12 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :