قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره معمولی

نام فارسی :
سِهره معمولی
نام عربی :
الحسون
نام علمی :
Carduelis carduelis
نام انگلیسی :
European Goldfinch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و زيبا از خانواده سهره که منقاري ضخيم و تا اندازه­ای بلند و مخروطي شکل دارد که از آن براي دانه چيدن و جستجوي بذرها در ميان ساقه هاي خاردار نيز استفاده مي کند نژادهاي زيادي از اين گونه در جنگل ها، باغ ها، پارک ها و مزارع کاج سراسر مناطق غربي اروپا و شمال آفريقا و آسياي مرکزي ديده مي شوند و بخش بزرگي از جمعيت آن ها زمستان را در مناطق زاد و ولد خود و يا اندکي پائينتر مي گذرانند.

نژاد (  ( Carduelis carduelis loudon در شمال و شمال غربي ايران و قفقاز يافت مي شود.

و نژاد ( ( Carduelis carduelis paropanisi در شرق و جنوب شرقي ايران و افغانستان تا غرب هيماليا يافت مي شود.

پرنده اي است با پيشاني و چانه قرمز و لکه اي سياه بر روي سر که صورت سفيدش را محدود مي کند. سطح پشتش قهوه اي خاکي است و ناحيه دم گاهش سفيد مي باشد. سطح شکمش سفيد با لکه هايي بزرگ به رنگ نخودي که نواحي سينه و پهلوهايش را در بر مي گيرد. بال هايش سياه و نواري به رنگ زرد طلايي در سراسر ميانه بال ها دارد که به هنگام پرواز کاملاً خود نمايي مي کند. دمش سياه و انتهاي پرهاي کناري آن سفيد مي باشند و لکه اي سفيد در انتهاي هرکدام از شاه پرهاي بال هايش نيز به چشم مي خورد. منقارش صورتي کم رنگ و نوک آن کمي تيره       مي باشد. پاهايش قهوه اي متمايل به صورتي و چشمانش سياه مي باشند. پرندة نر و ماده هم شکل هستند. و پرندة نابالغ فاقد الگوي قرمز و سياه سر مي باشد و رنگ سر و سطح پشتي آن نخودي مايل به خاكستري است و بدنش خط و خال هايي به رنگ قهوه‌اي دارد. پرنده نواحي شرقي طرح سياه و سفيد صورت را ندارد و تمام سرش به جز قسمت قرمز آن به طور يك دست قهوه‌اي مايل به خاكستري كم رنگ است.

پرنده‌اي است اجتماعي و در خارج از فصل توليد مثل به صورت گله اي به جستجوي غذا مي پردازد اندازه گله ها برحسب وفور مواد غذايي متفاوت است. در فصل بهار پرندة نر بر روي شاخه اي مي نشيند و در حال افتادگي بال ها شروع به آواز خواندن مي کند. پروازش موجي و رقص مانند است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها، بوته زارهاي خار دار، باغ ها، پارک ها و مزارع کاج و در هر جايي که گياهان دانه دار وجود دارد، يافت مي شود و لانه¬اش را روي درخت و معمولاً نزديك نوك شاخه‌ها و گاهي در پرچين‌ها مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصلي آن را دانه هاي کوچک و انواع بذرها تشکيل مي دهد و در فصل جوجه آوري از حشرات و لارو آن ها براي تغذيه جوجه ها استفاده مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :