قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره کوهی
نام عربی :
الحسون أصفر المنقار
نام علمی :
Carduelis flavirostris
نام انگلیسی :
Twite
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و آواز خوان از خانواده سهره که منقاري کوتاه و مخروطي شکل دارد و متناسب با مغزکردن دانه و تخمه مي باشد.

اين پرنده ساکن دامنه هاي شيب دار و زمين هاي صخره اي ساحلي و کوهستاني مناطقي از شمال اروپا و سراسر آسياي مرکزي مي باشد و در فصل زمستان جمعيت هايي از آن به سمت جنوب مهاجرت مي کنند. نر و ماده با اندکي تفاوت هم شکل هستند. شکل ظاهري پرندة نر و ماده شبيه به هم فقط دم گاه پرندة نر صورتي و دم گاه پرندة ماده نخودي همراه با رگه هاي تيره مي باشد. سطح پشتي آن ها قهوه اي مايل به خاکستري با راه راه نخودي و سطح شكم روشن تر با رگه هاي قهوه اي که در ناحيه سينه بيشتر و به طرف پهلوها و شکم باز تر مي شوند. سر و گردنش خال هاي ريز قهوه اي در زمينه نخودي دارد. گلويش نخودي مايل به نارنجي و گونه هاش متمايل به خاکستري است منقارش در تابستان زرد مايل به خاكستري و در زمستان زرد روشن است. از نظر شكل ظاهري و رفتارش شبيه سهره سينه سرخ مي باشد با اختلاف اينکه سطح پشتش پررنگ تر، گلويش نخودي مايل به نارنجي و دمش تا اندازه ای بلندتراست.

پرنده اي است آواز خوان و فقط از دانه ها و مواد گياهي تغذيه مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دامنه كوه‌ها، زمين هاي باير و مرتفع و سواحل صخره اي يافت مي شود. در زمستان به کوهپايه ها كوچ مي کند و در گروه هاي کوچک و چندتايي و گاهي اوقات با سهره هاي ديگر و زرد پره¬ها به صورت گروهي هم غدا مي شود. روي زمين و لا به لاي علف ها و پشت بوته ها و يا سوراخ صخره ها لانه اش را مي سازد.
تغذیه :
از دانه هاي گياهي، جوانه ها و بذر علف هاي هرز تغذيه مي کند و به دانه بوته خار ها و قاصدک علاقه نشان مي دهد.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :