قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره سینه سرخ (سهره سرخ)

نام فارسی :
سِهره سینه سرخ (سهره سرخ)
نام عربی :
حسون تفاحي
نام علمی :
Carduelis cannabina
نام انگلیسی :
Common Linnet
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

نر و ماده اندکی متفاوت

پرنده ای است کوچک با پر و بالی رنگارنگ که منقاری کوچک و مخروطی شکل و دمی دو شاخه دارد. سطح پشتی پرنده نر به رنگ قهوه ای مایل به بلوطی و سرش خاکستری رنگ می باشد. قسمت پایین پیشانیش قهوه ای و تارکش به رنگ قرمز گلی است. نوار ابرویی نخودی رنگ ناواضح و یک نیم هلال نخودی رنگ در زیر چشمانش دیده       می شود و بر روی گونه هایش لکه ای سفید مشاهده می شود. چانه و گلویی سفید با رگه های ظریف طولی دارد. سطح شکمش سفید نخودی، پهلوهایش قهوه ای و سینه اش به رنگ قرمز گلی است. شاه پرهای بال هایش سیاه و لبه عقبی بال هایش به رنگ سفید می باشند. دمی به رنگ قهوه ای مایل به سیاه دارد و پرهای کناری دم و پوش پرهای زیر دمش سفید می باشند. منقارش خاکستری و پاهایش به رنگ قهوه ای گوشتی است.

در فصل زمستان تارک پرنده نر قهوه ای رنگ و سینه اش کمرنگ تر می شود. پرنده ماده سطح شکم و سینه نخودی رنگ دارد و بر روی سینه و پهلوهایش رگه های طولی قهوه ای رنگی مشاهده می شود. تارک و سطح پشتش به رنگ قهوه ای روشن و دارای رگه های قهوه ای تیره می باشند.

پروازی موجي شکل دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها، بوته زارهاي خار دار، باغ ها، پارک ها و مزارع کاج و در هر جايي که گياهان دانه دار وجود دارد، يافت مي شود و لانه¬اش را روي درخت و معمولاً نزديك نوك شاخه‌ها و گاهي در پرچين‌ها مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصلي آن را دانه هاي کوچک و انواع بذرها تشکيل مي دهد و در فصل جوجه آوري از حشرات و لارو آن ها براي تغذيه جوجه ها استفاده مي کند.
اندازه :
13 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :