قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره بال سرخ

نام فارسی :
سِهره بال سرخ
نام عربی :
الحسون الأحمر الجناح
نام علمی :
Rhodopechys sanguinea
نام انگلیسی :
Eurasian Crimson-winged Finch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با پر و بالي رنگارنگ که منقاري کوچک و مخروطي شکل دارد. زيرگونه هاي مختلف اين پرنده از لحاظ رنگ پر و بال تا حدودي با يکديگر متفاوت مي باشند. نر و ماده اندکي متفاوت هستند. سطح پشتي پرندة نر به رنگ قهوه اي خاکستري و داراي خال هاي ريز قهوه اي است و صورتش قهوه اي رنگ مي باشد و بر روي گونه هايش اثري از رنگ صورتي مشاهده مي شود. تارکش قهوه اي مايل به سياه است و نوار ابرويي نخودي رنگي دارد که دو طرف تارکش را مي پوشاند. سطح شکمش سفيد نخودي مي باشد و بر روي پهلوهايش خال هاي خرمايي رنگي دارد که دو طرف سينه اش را نيز مي پوشاند. شاه پرهاي بال هايش سياه و لبه عقبي بال هايش به رنگ صورتي و قرمز گلي است که در پرواز به خوبي ديده مي شود. دم گاهش خاکستري رنگ و داراي اثري از رنگ صورتي است که اين رنگ تا قسمت بالايي پرهاي دمش گسترش يافته است. دمي سياه رنگ دارد و لبه پرهاي دمش داراي حاشيه سفيد مي باشند. پوش پرهاي زير دمش کم رنگ تر و به رنگ سفيد هستند. منقاري زرد رنگ و چشماني برجسته و سياه دارد.

در فصل زمستان چانه و گلوي پرندة نر سفيد و رنگ قرمز لبه عقبي بال هايش کم رنگ تر مي شود.

پرندة ماده در مقايسه با پرندة نر پر و بالي کم رنگ تر دارد. تارکش به رنگ قهوه اي و داراي خال هاي ريز مي باشد. گونه­هايش قهوه اي است و رنگ قرمز روي بال هايش کم رنگ تر مي باشد. منقارش به رنگ خاکستري است و گاهي داراي اثري از رنگ زرد مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نواحي کوهستاني مرتفع و مناطق صخره اي با پوشش گياهي پراکنده و بوته اي زيست مي کند. زمستان ها در کوهپايه ها و ارتفاعات پايين تر و در کشتزارها و علف زارها ديده مي شود. در ميان بوته ها و در شکاف سنگ ها آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر دانه خوار است. زمستان ها در زمين هاي کشاورزي به دنبال غذا مي گردد. در فصل زاد و ولد به منظور پرورش جوجه ها از حشرات نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
16 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :