قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره صورتي
نام عربی :
زمير وردي
نام علمی :
Rhodopechys githaginea
نام انگلیسی :
Trumpeter Finch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده سهره با منقاري کلفت و مخروطي شکل که بیشتر روي زمين تغذيه    مي کند. زيستگاه اين پرنده در سراسر مناطق بياباني گرم و خشک شمال آفريقا، آسياي مرکزي، خاورميانه و جزاير قناري است و يک جمعيت کوچک اروپايي نيز از اين گونه در جنوب اسپانيا زندگي مي کند. اين پرنده اغلب ساکن است و مهاجرتهاي طولاني ندارد امّا پرورش دهندگان آن را از مناطق مختلف زيستگاهش به مناطق جنوب شرقي آسيا و نقاط ديگر اروپا منتقل کرده اند.

رنگ پر و بال اين پرنده قهوه اي خاکي و مايل به خاکستري است. پرندة نر در فصل بهار اثري از رنگ صورتي بر روي بال­ها، دم گاه، صورت و نواحي زيرين بدنش ظاهر مي شود. انتهاي شاه پرهاي اوليه و پايانه دم دوشاخه اش تيره با حاشيه اي روشن درکنار پرها مي باشد. منقارش محکم، مخروطي شکل و کلفت است و تا حدودي متمايز است. در فصل بهار قرمز مرجاني روشن و در فصل زمستان مانند منقار پرندة ماده زرد رنگ مي باشد. پاهايش قهوه اي مايل به صورتي و چشمانش سياه مي باشند. نر و ماده  با کمي اختلاف هم شکل هستند. پرندة ماده رنگي روشن تر و رنگ پريده تر از پرندة نر دارد. پرندة نابالغ به پرندة ماده شبيه تر است. صداي اين پرنده خيلي مشخص است. اجتماعي است و پروازي موجي و سريع به شيوه ساير سهره‌ها دارد. تغذيه اين سهره زميني و خوش مشرب اغلب بر روي زمين صورت مي گيرد و گاهی مواقع  زمين را مي کاود تا از زير خاک، دانه و يا حشره اي را پيدا کند و اغلب به صورت دسته جمعي مشغول آشاميدن آب ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
ساکن مناطق خشک و گرم، در بيابان ها و تپه ماهورها است و اغلب در نزديکي منابع آب هاي بياباني يافت مي شود. لانه اش را در شکاف هاي صخره اي، ديوارهاي سنگي و بر روي برجستگي ها و کنار صخره ها مي سازد.
تغذیه :
از دانه ها و حشرات تغذيه مي کند و در فصل توليد مثل بيشتر از حشرات تغذيه مي کند و به جوجه هايش مي دهد.
اندازه :
14سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :