قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره خاکي
نام عربی :
عصفور وردی صحراوی
نام علمی :
Rhodopechys obsoleta
نام انگلیسی :
Desert Finch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کويري و کوچک از خانواده سهره با منقاري مخروطي شکل و سياه که متناسب با دانه مغز کردن و دانه چيني مي باشد. نام ديگرش فنچ صحرائي (ليختن اشتاين) مي باشد و هنوز بر سر نامگذاريش اختلافاتي چند وجود دارد.

پرنده اي است بياباني که در تپه ماهورها و کوهپايه هايي با بوته و درخت هاي پراکنده در مناطقي از اوراسياي جنوبي و خاورميانه، جنوب شرقي ترکيه، فلات ايران، قزاقزستان، شمال چين و شمال پاکستان يافت مي شود.

پر و بالش قهوه‌اي خاكي كم رنگ است كه در ناحيه شكم كم رنگ تر مي باشد. سهره خاکي نر لكه‌اي تيره در پس منقارش ديده مي شود. شاه پرهاي بالش سياه است با حاشيه پهن سفيد و يك لكه بزرگ صورتي رنگ روي پوش‌پرها و شاه پرهاي ثانويه اش ديده مي شود و همچنين دمش دو شاخه و سياه است و پرهاي کناري آن سفيد مي باشند. پاهايش قهوه اي و چشمانش سياه است. پرندة ماده كم رنگ تر از پرندة نر است.

به صورت انفرادي و يا جفت ديده مي شود و گاهی مواقع  به صورت چندتايي همراه با گنجشک ها و گونه هاي ديگر در حال آبخوري و تغذيه مشاهد مي شود، پروازش سريع و موج دار است.

اين پرنده گرچه ساکن بيابان است ولي همواره در مناطقي يافت مي شود که آب به آساني در دسترس مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
كوهپايه‌ها با بوته‌ها و درخت هاي پراكنده، دشت هاي بياباني، کشت زارها، باغ ها و بوته‌هاي كنار جاده ديده مي شود. روي زمين، کنار بوته و يا روي درخت لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر دانه خوار است و از برخي حشرات در فصل جوجه آوري تغذيه مي کند و به جوجه هايش مي دهد.
اندازه :
14.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :