قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره گلی (سِهره سرخ)

نام فارسی :
سِهره گلی (سِهره سرخ)
نام عربی :
عصفور وردي
نام علمی :
Carpodacus erythrinus
نام انگلیسی :
Common Rosefinch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده سهره با منقاري مخروطي و ضخيم که از آن براي مغز کردن دانه ها استفاده مي کند.

اين پرنده ساکن جنگل ها و بيشه هاي سراسر شمال آسيا و بخش هايي از شرق و مرکز اروپا است و در فصل زمستان از جنوب ايران به جنوب شرق چين، هند و برمه، مهاجرت مي کند.

نر و ماده متفاوت هستند. پرندة نر به وسيله سر و سينه و دم گاه قرمز گلي در زمينه اي خاکستري با بال هايي قهوه اي، همراه با دو خط بالي نامشخص قابل شناسائي است. سطح پشتي و جبه اش قهوه اي آميخته با رنگ قرمز گلي و سطح شکمش سفيد مايل به خاکستري و متأثر به اندکي رنگ صورتي گلي مي باشد. دمش قهوه اي و چشمانش کمي برجسته و سياه مي باشد. رنگ منقارش شاخي و پاهايش به رنگ گوشتي مايل به قهوه اي است.

پرندة ماده چاق تر از پرندة نر به نظر مي رسد. سطح پشتش قهوه‌اي مايل به زرد و سطح شکمش نخودي روشن است که با رگه هاي قهوه اي ظريفي همراه است. سرش قهوه اي مايل به خاکستري خاکي و دم گاهش روشن تر است. پرندة نر يک ساله و پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده مي باشند و بهترين نشانه‌هاي تشخيص آن ها، عبارت است از جثه پر، چشم هاي سياه و برجسته، سر گرد و بزرگ، دو خط بالي كم رنگ و دم دو شاخه است.

پرواز اين پرنده مانند پرواز ساير سهره ها موجي است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در فصل تابستان در بيشه ها و لبه جنگل در نزديکي رودخانه ها و در زمستان در باغ ها، تالاب ها و به صورت محلي در جنگل هاي بلوط خشک يافت مي شود. لانه اش را خيلي پايين، معمولاً در ميان گياهان مناطق باتلاقي و در بعضي نقاط در جنگل هاي بلوط مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصليش را دانه ها، جوانه ها و بذر ها تشکيل مي دهد و در فصل زادآوري از حشرات و بي مهرگان کوچک نيز تغذيه مي کند. بر روي زمين و روي درختان غذايش را جستجو مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :