قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره دمگاه سفید

نام فارسی :
سِهره دمگاه سفید
نام عربی :
الدغناش
نام علمی :
Pyrrhula pyrrhula
نام انگلیسی :
Bullfinch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي کوچک امّا تپل از خانواده سهره که منقاري مخروطي و کلفت به رنگ سياه دارد که متناسب با پوست و مغز کردن دانه ها و تخمه ها مي باشد.

اين پرنده در آسيا و سراسر اروپاي مرکزي و شمالي و در سواحل اقيانوس اطلس، غرب اروپا و سواحل اقيانوس آرام، روسيه، خاورميانه و ژاپن يافت مي شود. اکثر جمعيت آن ها نيمه مهاجر هستند و زمستان را بيشتر در محدوده پرورش خود باقي مي مانند مگر آن هايي که زيستگاه هاي بالاتري دارند و با حرکت هايي متوسط يا کوتاه به مناطق پائين تر  منتقل مي شوند، البته استثناهايي هم وجود دارد. چنانچه بعضي از آن ها مسافت هاي طولاني تري را طي مي کنند و از روسيه به مناطق شمالي و مرکزي اروپا مهاجرت مي کنند. مهاجرت تا اندازه ای کوتاه است. در فصل پاييز و با کمي تأخير آغاز مي شود. پرندة نر با سطح شکم قرمز و مشخص خود جلب توجه مي کند. تارک، پيشاني و چانه اش سياه و سطح پشتش خاکستري مايل به آبي است. بال هايش سياه است و نوار پهن سفيدي در آن مشاهده مي شود. دمش سياه و دم گاهش به طور چشمگيري سفيد مي باشد که در هنگام پرواز به خوبي نمايان است. پرندة ماده با پرندة نر هم شكل است، ولي سطح شكم پرندة ماده قهوه‌اي مايل به صورتي و سطح پشتش قهوه‌اي مايل به خاكستري است و در پرواز مانند پرندة نر دم گاه سفيدش نمايان است.

پرندة جوان فاقد سياهي روي سر بوده، دم گاهش نخودي و سطح شکمش قهوه‌اي مي باشد و در پاييز شبيه پرندة ماده بالغ است.

اين سهره خجالتي و معمولاً ساکت است و خود را ميان شاخ و برگ درختان پنهان مي سازد و به صورت گروهي ديده نمي شود. پروازش مانند ديگر سهره ها موجي است. اين پرنده در ايران بومي بوده وگاهی مواقع در مناطق جنگلي،   باغ ها و کشتزارها و بيشه‌ها ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درجنگل ها، مزارع، باغ ها، بيشه‌ها، پرچين‌ها و باغ هاي ميوه يافت مي شود و بر روي درختان و داخل پرچين‌ها لانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اش در درجه اول جوانه درختهاي جنگلي است و پس از پايان فصل جوانه ها از دانه هاي تازه و يا سال هاي قبل استفاده مي کند و هنگام جوجه آوري و براي تأمين پروتئين نوزادان از حشرات تغذيه مي کند و به جوجه هايش مي دهد.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :