قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره نوک‌بزرگ

نام فارسی :
سِهره نوک‌بزرگ
نام عربی :
شرشور الكرز
نام علمی :
Coccothraustes coccothraustes
نام انگلیسی :
Hawfinch
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است درشت که منقاري ضخيم، بسيار بزرگ و مخروطي شکل دارد و به وسيله آن انواع دانه های سفت و تخمه ها را به راحتی مغز کرده و مصرف مي کند.

اين پرنده ساکن جنگل های سراسر اروپا و مناطق خوش آب و هوا و معتدل بسياری از مناطق آسيا مي باشد و به صورت سرگردان در جزاير غربی آلاسکا نيز ديده مي شود. در آسياي شرقي از جمله شمال ژاپن و در شمال آفريقا از جمله تونس و مراکش و در جزاير و سواحل دريای مديترانه و مناطقي از خاور ميانه و جنگل های شمال ايران نيز يافت مي شود.

از مشخصات بارز اين پرنده داشتن منقاري بزرگ و گردني کوتاه و کلفت، سري بزرگ و دمي کوتاه مي باشد. از نشانه‌هاي ديگر تشخيص اين پرنده، داشتن نوار پهن سفيد روي بال هاي سياه مايل به آبي آن مي باشد. پرنده نر سر و گونه هايش به رنگ قهوه اي حنايي، پس منقار و گلويش سياه، گردنش سفيد، جبه و شانه هايش قهوه اي شکلاتي و دمگاه و روي دمش حنائي است. سطح شكمش مايل به صورتي و پوش پرهاي زير دم و انتهاي دمش سفيد مي باشد. منقارش در بهار به رنگ آبي فلزي و در زمستان شاخي كم رنگ است. پاهايش صورتي وعنبيه چشمانش قهوه اي با مردمکي سياه مي باشد. پرندة ماده شبيه پرندة نر امّا كم رنگ تر از آن و فاقد حنایی سر و صورت و دمگاه صورتی ناحیه شکم می باشد و به جای آن رنگ قهوه ای خاکی غالب است. پرنده نابالغ راه راه قهوه ای و لکه گلویی زرد رنگی دارد.

‌اين سهره در ارتفاع زياد پرواز مي كند و پروازش سريع است، ولي در فواصل كوتاه با حركتي جست و خيز مانند جابه‌جا مي شود. در پرواز منظره سر بزرگ و دم كوتاهش تشخيص آن را آسان مي سازد و از زير يك نوار روشن در سراسر شاه پرهاي نخستين آن مشاهده مي شود. پرنده اي است بسيار محتاط که با قامتي راست راه مي رود و راه رفتنش شبيه اردك است. اغلب در زمستان به صورت گله ديده مي شوند كه در ميان جنگل و روي زمين تغذيه مي كند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
به‌ طور كلي درخت‌زي است و در جنگل هاي برگ ريز بلوط زندگي مي کند. زمستان ها در جنگل هاي کاج و مناطق پر درخت و همچنين در مناطق بشري مانند پارك‌ها، باغات و ميوه‌زارها به ويژه باغ هاي گيلاس و آلو ديده مي شود. بر روي شاخه هاي بالاي درخت يا روي تنه درخت لانه مي سازد و اغلب به ‌صورت دسته‌هاي پراكنده لانه‌سازي و زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
اغلب از انواع دانه ها و بذرهاي گياهي تغذيه مي کند و به لحاظ داشتن منقاري محکم و قوي حتي دانه هاي گيلاس و زيتون را شکسته و مغز آن ها را مصرف مي کند. در فصل پرورش جوجه از حشرات نيز تغذيه مي کند و در حال پرواز نيز آن ها را شکار مي کند.
اندازه :
18 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :