قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِهره سیاه
نام عربی :
العصفور الأبيض الجناح
نام علمی :
Mycerobas carnipes
نام انگلیسی :
White-winged Grosbeak
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با جثه اي بزرگ که منقاري ضخيم و مخروطي شکل دارد. اين پرنده ساکن جنگل هاي مناطق کوهستاني نواحي شمالي و شرقي آسيا است و در افغانستان، چين، هند، ايران، پاکستان، روسيه، تاجيکستان، ترکمنستان و ازبکستان يافت مي شود. زيستگاه طبيعي آن جنگل هاي شمالي است و زمستان ها در مناطق جنوبي تر و بيشتر در کوهپايه ها ديده مي شود.

رنگ پر و بال اين پرنده در ناحيه سر و سينه و پوش پرهاي جبه اي و دم به رنگ قهوه اي نزديک به سياه و در قسمت هاي دمگاه و سطح زيرين شکم و پهلوها زرد رنگ مي باشد. لکه اي سفيد و مشخص در ناحيه قاعده شاه پرهاي نخستين بال ها ديده مي شود و پوش پرهاي زرد مياني بال ها به صورت خط بالي زردي در کنار آن به چشم مي خورد. پرنده ماده شبيه پرنده نر است، ولي قدري كم رنگ تر و قهوه‌اي‌تر از آن است. منقار اين پرنده ضخيم و مخروطي شکل و به رنگ خاکستري و نوکش تيره تر و چشمانش سياه و پاهايش مايل به صورتي است. اين پرنده درخت‌زي و پروازش موجي است. كمتر از سهره‌هاي ديگر اجتماعي مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
دردامنه هاي مرتفع نواحي كوهستاني و جنگل هاي کاج و سرو كوهي يافت مي شود و زمستان ها در کوهپايه ها ديده مي شود. روي سرو كوهي لانه مي سازد.
تغذیه :
از دانه ها و بذر گياهان تغذيه مي کند و گاهي از حشرات به ويژه در فصل زاد و ولد به ويژه هنگام پرورش جوجه ها نيز استفاده مي نماید.
اندازه :
21 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :