قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِهره دمگاه‌زرد

نام فارسی :
سِهره دمگاه‌زرد
نام عربی :
کناری أوروبی
نام علمی :
Serinus serinus
نام انگلیسی :
European Serin
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اين پرنده بسيار کوچک از خانواده سهره با منقاري مخروطي و کوتاه و پر و بالي به رنگ زرد و خاکستري است. کوچک ترين گونه از خانواده سهره هاي آواز خوان مي باشد و بسيار نزديک به قناري است.

اين پرنده در مرکز اروپا و شمال آفريقا پرورش مي يابد و تا حد زيادي ساکن سواحل جنوبي اقيانوس اطلس است.
اغلب در محل پرورش خود مقيم مي باشد، ولي جمعيت هايي از آن به نواحي جنوبي محل اقامت خود نيزمهاجرت هاي کوتاهي دارند و زمستان ها بيشتر به مناطقي در جنوب اروپا مهاجرت مي کنند.

پرنده اي است خوش آواز که در طول سال آواز مي خواند، ولي در فصل بهار و هنگام زاد و ولد آوازهاي پرندة نر مستانه تر مي شود و علاقه مندان زيادي از نوع بشر را اسير خود مي کند و آنان را مشتاق نگهداري و پرورش و در حقيقت اسارت خود مي کند.

رنگ پر و بال پرندة نر در نواحي چانه، گلو و سينه به رنگ زرد روشن است و تا پشت بنا گوش و پيشانش نيز ادامه مي يابد. گونه هايش قهوه اي مايل به خاکستري است و اثري از رنگ زرد دارد. پس سر و سطح پشتش راه راه است و در ناحيه جبه قهوه اي رنگش اثري از رنگ زرد مايل به سبز ديده مي شود و دمگاهش زرد رنگ مي باشد. سطح شکمش خاکستري روشن است و پوش پرهاي زير دمگاهش رنگي نزديک به سفيد دارد. رگه هاي قهوه اي رنگي در ناحيه پهلوها و دو نوار بالي کم رنگ بر روي بال هاي قهوه اي رنگش ديده مي شوند. دم کوتاه و قهوه اي رنگ با کناره هاي زرد از نشانه هاي ديگر تشخيص اين پرنده کوچک به شمار مي رود. پاها و منقارش قهوه اي و چشمانش سياه مي باشد.

پرندة ماده پر و بالي قهوه اي مايل به نخودي دارد که در سطح زيرين بدن و ناحيه دمگاهش روشن تر است و داراي رگه هاي بيشتري از پرندة نر در سراسر ناحيه سينه و شکم مي باشد. حاشيه پرهاي قهوه اي بال ها و سطح پشتي، نخودي رنگ است و اثراتي خفيف از رنگ زرد در قسمت هايي از گردن و صورتش ديده مي شود، به ويژه که پوش پرهاي زير دمگاه و کناره هاي دم قهوه اي رنگش، زرد مي باشد. پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده با رگه هاي خفيف تر از آن مي باشد.

اغلب از پاي خود براي نگه داشتن گياهان استفاده مي کند تا دانه، بذر و يا گلبرگ گل بوته ها را با نوک خود از آن ها جدا کند.

اين سهره در فصل توليد مثل به صورت جفت ديده مي شود و در خارج از فصل توليد مثل در گروه هاي کوچک و حتي در گله هاي بزرگ با فنچ هاي ديگر در منابع غذايي مشارکت مي کند.

نقشه پراکندگی :
5
زیستگاه :
اين پرنده را مي توان در لبه هاي جنگل به ويژه جنگل هاي مشرف به دريا و مناطق کشت باز، مزارع و همچنين دره هايي که در آن درختان و درختچه وجود دارد يافت. در باغ ها و پارک هاي شهري، روستاها و شهرهاي بزرگ نيز ديده مي شود. لانه خود را روي بوته ها و بيروني¬ترين شاخه درخت و در سوراخ تنه درخت چنانچه در دسترس نباشد مي سازد.
تغذیه :
اغلب از دانه ها، جوانه ها، برگ گل و گاهی از بي مهرگاني مانند حشرات و لارو پروانه و عنکبوت نيز تغذيه مي کند و برخلاف ساير گنجشک سانان به جوجه هاي خود دانه و يا مواد گياهي مي دهد و آن ها را با حشرات تغذيه نمي کند.
اندازه :
11 تا 12 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :