قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره مزرعه

نام فارسی :
زردِپره مزرعه
نام عربی :
درسة القمح
نام علمی :
Emberiza calandra
نام انگلیسی :
Corn Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است درشت که در مزارع و مناطق پر درخت سراسر نواحي جنوبي و مرکزي اروپا، شمال آفريقا، جنوب آسيا و غرب آن تا خاورميانه مي توان آن را فاوان يافت. گر چه نر و ماده آن هم شکل مي باشند، ولي پرندة نر کمي بزرگ تر از پرندة ماده به نظر مي آيد. پر و بال اين پرنده قهوه‌اي رگه دار است و سطح پشتش پر رنگ تر است. سطح شکمش رنگ روشن تري دارد و رگه هايش نيز کم رنگ ترند، ولي در ناحيه سينه رگه ها پر رنگ تر و واضح تر مي باشند. منقارش مخروطي شکل و زرد رنگ است که قاعده اي ضخيم دارد و برجستگي کوچکي در لبه هر کدام از فک هاي بالا و پائينش ديده مي شود. روي دم و بال هايش اثري از رنگ سفيد ديده نمي شود. رنگ رگه دار يک نواختي دارد که در فصل بهار درخشان تر به نظر مي رسد و هيچ نشانه شاخصي در او ديده نمي شود. چشمانش سياه پاهايش زرد و دمش هم رنگ بدنش قهوه اي است. از چكاوك‌ها و پي پت‌ها به ‌وسيله اندازه بزرگ تر، سر بزرگ و گرد و منقار مخروطي و كلفتش متمايز مي شود. پروازش سنگين است و اغلب با پاهاي آويزان پرواز مي كند.

پرنده‌اي است اجتماعي و بیشتر پرندة نر با چند ماده آميزش دارد و با آواز ممتد و مداوم همواره حضورش را اعلام مي کند. روي شاخه درختان و گاهی روي تير‌هاي برق و سيم‌هاي تلگراف مي نشيند و از مناطق مسکوني دوري مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
بيشتر در زمين هاي کشاورزي، به ویژه در مراتع و مزارع غلات، جلگه ها و دامنه هاي پوشيده از چمن، كنار جاده‌ها، زمين هاي بايــر و پرچين‌ها يافت مي شود و ميان علف‌هاي بلند، بين بوته‌هاي خار و پاي پرچين‌ها و روي زمين لانه مي سازد.
تغذیه :
رژيم غذايي آن بيشتر شامل دانه ها، غلات، حبوبات، برگ ها، علف ها و انواع توت ها است؛ امّا جهت غذا دادن به جوجه ها ازحشرات، عنکبوت ها، نرم تنان و بي مهرگان کوچک نيز استفاده مي کند.
اندازه :
18سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :