قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِ پره لیمویی

نام فارسی :
زردِ پره لیمویی
نام عربی :
درسة صفراء
نام علمی :
Emberiza citrinella
نام انگلیسی :
Yellowhammer
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است زرد درخشان با رگه هاي زيتوني و قهوه اي که در مزارع و بوته زارهاي سراسر اروپا و آسيا مي توان آن را فراوان يافت. در فصل زمستان به شکل گله هاي کوچک، مهاجرت هاي کوتاهي را به مناطق جنوبي تر انجام مي دهند. سر و سطح شكم پرندة نر زرد ليمويي است که رگه هاي خاکستري مايل به سبز زيتوني منتشري روي آن به چشم مي خورد. پرهاي سطح پشتي، بال ها و دمش قهوه اي پر رنگ است که حاشيه هاي روشني دارند و اثري از رنگ بلوطي را مي توان بر روي آن ها مشاهده کرد. دمگاهش به رنگ بلوطي يکدست مي باشد. در پرواز سفيدي روي شاه پرهاي كناري دم نمايان مي شود. در فصل تابستان نرها رنگ آميزي قابل توجهي پيدا مي کنند و رنگ زرد سرو گردن شان درخشان تر و سينه زردشان نيز آميخته به رنگ بلوطي مي شود. زردي پر و بال در پرندة ماده و نابالغ خيلي كمتر است و رگه‌هاي تيره روي سر و بدن آن ها بيشتر است. اغلب با سهره ها و گنجشک ها بر روي زمين در حال دانه چيدن ديده مي شوند. گرچه پرنده شلوغ و بي باکي است؛ امّا بسيار محتاط عمل مي کند و درحالي که پرندة ماده درون لانه را براي تخم گذاري آماده مي کند. روي بلندي و يا شاخه اي مي ايستد و مرتب آواز مي خواند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمين هاي زراعتي، كنار جاده‌ها، فضاي باز روستا‌ها يافت مي شود و روي زمين، پاي پرچين‌ها و كنار گودال‌ها و درون سوراخ ها لانه مي سازد.
تغذیه :
رژيم غذايي آن بيشتر شامل دانه ها، غلات، حبوبات، برگ ها، علف ها و انواع توت ها است؛ امّا جهت غذا دادن به جوجه ها از حشرات، عنکبوت ها، نرم تنان و بي مهرگان کوچک نيز استفاده مي کند.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :