قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره گونه‌سفید

نام فارسی :
زردِپره گونه‌سفید
نام عربی :
درسة الصنوبر
نام علمی :
Emberiza leucocephalos
نام انگلیسی :
Pine Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

منقاري کوچک و مخروطي شکل متناسب با دانه خوري دارد. در جنگل هاي باز به ويژه جنگل هاي کاج و بوته زارها و زمين هاي پردرخت سراسر مناطق معتدل آسيا به سر می برد و در زمستان به سمت جنوب از سيبري به آسياي ميانه، شمال هند و جنوب چين مهاجرت مي کند و به صورت پرنده اي سرگردان در غرب اروپا نيز گزارش شده است. نر و ماده اندکي تفاوت دارند.

پرندة نر با طرح سفيد و قهوه‌اي سر به آساني شناخته مي شود. تارک و گونه هايش سفيد و ديگر نواحي سر و سطح پشتش قهوه اي بلوطي همراه با رگه هاي تيره مي باشد. سطح شکمش روشن تر است و در نواحي سينه و پهلوها رگه هاي بلوطي روشن تري مشاهده مي شود. پرندة ماده به طور کلي رنگي روشن تر است و نوار سينه اي پهن نامشخصي به رنگ قهوه‌اي دارد و تاركش سفيد است. پرندة نابالغ قهوه‌اي تيره و روي بال آن اثري از رنگ بلوطي ديده مي شود. هر دو جنس اين پرنده در تمام فصول به جز در فصل زاد و ولد دمگاه بلوطي رنگ دارند. زرد پره گونه ‌سفيد پرنده‌اي است اجتماعي و اغلب همراه با زرد پره ليمويي ديده مي شود. رفتارش شبيه به سهره ها مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز و بوته‌زار، جنگل هاي کاج، زمين هاي زراعتي و باغ ها دیده می شود و روي زمين، پاي پرچين‌ها و درون سوراخ ها لانه مي سازد.
تغذیه :
رژيم غذايي آن بيشتر شامل دانه ها، بذرها، حبوبات، برگ ها، علف ها و انواع توت ها است؛ امّا جهت غذا دادن به جوجه ها ازحشرات، عنکبوت ها، نرم تنان و بي مهرگان کوچک نيز استفاده مي کند.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :