قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره سرخاکستری

نام فارسی :
زردِپره سرخاکستری
نام عربی :
الدرسة رمادية الرقبة
نام علمی :
Emberiza buchanani
نام انگلیسی :
Grey-necked Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي درشت است که منقاري مخروطي به رنگ نارنجي متمايل به صورتي و متناسب با دانه خواري دارد. اين پرنده بومي قاره آسيا است. دامنه پراکندگي آن از ترکيه تا جنوب غربي مغولستان و مناطقي از خاورميانه مي باشد.

در فصل زمستان به صورت گروه هاي کوچک و دسته هاي بيست تايي مهاجرت آن ها به مناطق جنوبي تر و تا غرب و مرکز هند مي باشد.

پرنده نر، سري به رنگ خاکستري دارد. خط شاربي و گلويش سفيد است و حلقه سفيد چشمي مشخصي دارد. رنگ خاکستري گونه ها و گردنش رنگ پريده تر است. سطح پشتش خاکستري مايل به قهوه اي شني است. جبه اش اثري از رنگ بلوطي دارد و پرهاي ناحيه کتف ها بلوطي متمايل به قرمز مي باشد. دمگاهش خاکستري شني و دمش قهوه اي با پرهاي کناري سفيد مي باشد. پرهاي سطح سينه اش شرابي رنگ با حاشيه هايي سفيد مي باشند که بر روي هم خال هاي سفيدي را در زمينه شرابي رنگ سينه­اش ايجاد مي کنند. سطح شکم و پهلوهايش خاکستري مايل به نخودي يا صورتي است. پرندة ماده مانند پرندة نر پر و بالي خاکستري آميخته با رنگ بلوطي دارد، ولي خفيف تر از آن است و رنگ هاي بلوطي کتف ها و شرابي سينه را يا ندارد و يا خيلي خفيف تر است و رگه هايي کم رنگ بر روي سر و گردنش دارد که گاهی تا سينه اش نيز ادامه مي يابد. پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده است و اغلب تشخيص آن ها از هم دشوار است. پاها در هر دو جنس نارنجي مايل به صورتي است و عنبيه چشم ها قهوه اي تيره مي باشد.

زرده پر سر خاکستري پرنده اي است اجتماعي و در گروه هاي کوچک بیست عددي مهاجرت پاييزه و زمستاني خود را به سمت جنوب شروع مي کنند و خيلي از اوقات آن ها با گونه هاي ديگر زرد پره همراه مي باشند. در فصل بهار به تنهايي و يا به صورت جفت جفت ديده مي شوند و پرندة نر بر روي سنگ و يا صخره اي مي ايستد و آواي دلنشيني براي جلب پرندة ماده سر مي دهد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دامنه هاي سنگي و تپه هاي خشک و مناطق کوهستاني زندگي مي کند و همچنين مي توان آن را در مناطق صخره اي متناوب با مراتع يافت. در طول زمستان، زرد پره سر خاکستري را مي توان در بيابان هاي سنگي و زمين هاي نيمه کشت شده مشاهده کرد. لانه اش را روي زمين در سوراخ و يا زير پوششي از گياه مي سازد و داخل آن را با چمن و پر و مو مي پوشاند.
تغذیه :
در طول فصل توليد مثل، رژيم غذايي بزرگسالان را بيشتر بي مهرگان و بند پاياني مانند ملخ، جيرجيرک، سوسک، حلزون و انواع حشرات تشکيل مي دهد. از پاييز تا فصل بعدي پرورش، تغذيه آن ها توسط مواد گياهي غالب شده و از دانه ها، جوانه ها و ساقه هاي گياهان مختلف و به ويژه چمن، مصرف مي کند.
اندازه :
18سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :