قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره سر‌زیتونی

نام فارسی :
زردِپره سر‌زیتونی
نام عربی :
درسة الشعیر
نام علمی :
Emberiza hortulana
نام انگلیسی :
Ortolan Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که داراي منقاري مخروطي شکل و متناسب با پوست کندن و خوردن دانه ها دارد.

اين پرنده بومي اروپا و غرب آسيا است و در پائيز مهاجرت خود را به مناطق استوائي آفريقا شروع مي کند و در تابستان در نواحي شمال ايران نيز يافت مي شود.

سر و سينه اين پرنده خاکستري مايل به سبز زيتوني کم رنگ مي باشد. سطح شکمش نخودي مايل به صورتي و گلويش زرد کم رنگ است. نوار شاربي زردي دارد. سطح پشتش قهوه اي با رگه هاي سياه و حاشيه پوش پرها و شاه پرهايش به رنگ بلوطي روشن مي باشد. منقارش صورتي و پاهايش قهوه اي کم رنگ و مايل به صورتي است. حلقه چشمي سفيد واضحي دور چشمان سياهش را فرا گرفته است. پرندة ماده شبيه پرندة نر ولي کم رنگ تر است. رنگ زيتوني سرش کمتر است و بر روي سينه اش رگه هاي تيره و ريزي ديده مي شود. پرندة نابالغ قهوه اي تر و در سطح شکمش رگه ها ي تيره اي دارد.

در فرانسه با وجود قوانين محدود کننده از طرف حکومت، اين پرنده را بدون رعايت قوانين زيست محيطي شکارمي کنند و طي مراسم سنتي عجيب، اين پرنده کوچک را در شراب غرق مي کنند و پس از کباب کردنش سر خود را زير پارچه اي کتاني مي برند و آن را درسته با شراب ميل مي کنند تا مزه اش را بهتر درک کنند. اين امر باعث تهديدي جدي به شرايط طبيعي و زيستي اين پرنده مي باشد. طبق اين گزارش ساليانه تعداد پنجاه هزار قطعه از اين پرنده را در فرانسه به عنوان مزه با مشروب صرف مي کنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمين هاي تپه اي و سنگلاخي بدون پوشش گياهي و يا با درختچه هاي کوتاه و درختان پراکنده و همچنين در مناطق کم ارتفاع و بوته زار يافت مي شود و روي زمين لا به لاي علف ها و يا شکاف سنگ ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذای اين پرنده را دانه ها و بذر گياهان تشکيل مي دهند، ولي در فصل پرورش جوجه ها از حشرات، کرم ها و لارو آن ها نيز استفاده مي کند.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :