قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره راه راه

نام فارسی :
زردِپره راه راه
نام عربی :
درسة منزلية
نام علمی :
Emberiza sahari
نام انگلیسی :
House Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده کوچکي از خانواده زرد پره­ها با منقاري مخروطي شکل و متناسب با شکستن و خوردن دانه ها مي باشد.

دو زير گونه براي اين پرنده معرفي شده است که بر حسب اکولوژي و زيستگاه آن ها رنگ پر و بال و رفتارشان اندکي متفاوت است. يکي از آن ها در شمال آفريقا به سر مي برد و در روستاها و شهرها و نزديک به محل زندگي انسان ها است و ديگري در تپه هاي خشک و صخره هاي سنگي مناطق خشک بخش هايي از آسيا و خاور ميانه زندگی می کند.

پرندة نر سر خاکستري با راه راه سياه و سفيد، نوار ابرويي و خط شاربي سفيد دارد. سطح پشتش بلوطي رنگ همراه با رگه هاي سياه غير واضح و سطح شکم آن خرمايي کم رنگ و يک دست است. دمش قهوه اي مايل به سياه و شاه پرهاي کناري آن حاشيه خرمايي رنگ دارد. سر پرندة ماده قهوه اي با راه راه تيره است. اين پرنده را نبايد با زرد پره کوهي که بزرگ تر، با طرح سر مشخص تر و داراي سفيدي واضح روي دم است اشتباه کرد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در شيب هاي کوهستان و زمين هاي سنگي با گياهان کم و پراکنده دیده می شود. در خرابه ها و گاهي در روستاها بين سنگ ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر رژيم غذائي اين پرنده را انواع دانه ها و بذر گياهان تشکيل مي دهد و در طول فصل توليد مثل از حشرات و بي مهرگان کوچک مانند سوسک ها، عنکبوت ها، کرم ها، مگس، ملخ، کرم و حلزون ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :