قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره سرسیاه

نام فارسی :
زردِپره سرسیاه
نام عربی :
درسة سوداء الرأس
نام علمی :
Emberiza melanocephala
نام انگلیسی :
Black-headed Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است زرد رنگ و خوش آواز که منقارش مخروطي و متناسب با دانه چيدن مي باشد.

پرنده اي است مهاجر با طيف پراکندگي بسيار گسترده که مي توان آن را در دامنه کوه هاي پوشيده شده از درخت و بوته زارها و کشتزارهاي بسياري از مناطق جنوب یافت.

پرندة نر سري سياه دارد و طوق زرد متصل به گلويش با سينه و شکم زرد و درخشانش يکدست مي باشد. پشتش بلوطي رنگ است و بال هايي به رنگ قهوه اي دارد که پوش پرهايي باحاشيه هاي نخودي روشن، خطوط بالي کم رنگي را درآن ايجاد مي کند. روي دمش رنگ سفيد ديده نمي شود. در پاييز سرش قهوه‌اي رنگ است. پرندة ماده به طور کلي کدرتر و سرش کم رنگ تر و مايل به خاکستري است. از ساير زرد پره ‌هاي سينه زرد با سطح شكم بدون رگه مشخص مي شود و پوش پرهاي زير دمش زرد است. منقارش پوست پيازي مايل به خاکستري است و پاهايش نخودي مايل به صورتي است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق تپه ماهوري بوته دار، کشتزارها و باغ ها يافت مي شود و لانه خود را در کمتر از يک متر از سطح زمين در يک درختچه، درخت مو يا لا به ¬لاي ساقه هاي طلايي روي زمين مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها، بذرها، حبوبات و غلات تغذيه مي کند و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع حشرات از قبيل سوسک، جيرجيرک، ملخ، سنجاقک و انواع کرم ها و لارو حشرات نيز استفاده مي کند.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :