قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره سرسرخ

نام فارسی :
زردِپره سرسرخ
نام عربی :
الدرسة حمراء الرأس
نام علمی :
Emberiza bruniceps
نام انگلیسی :
Red-headed Bunting
حکم فقهی :
حلال

‌مشخصات:

پرنده اي است زرد رنگ با سري بلوطي که منقاري مخروطي و متناسب با دانه چيني دارد.

اين پرنده در زمين هاي باز و استپ هاي بوته اي با درختچه و درخت هاي پراکنده و زمين هاي کشاورزي حاصل خيز در اغلب مناطق آسياي مرکزي و خاورميانه از جمله شمال و شمال شرقي ايران زاد و ولد مي کند و زمستان ها را به مناطقي از هند مهاجرت مي کند و نيز به ندرت و به عنوان پرنده اي سرگردان در مناطقي از غرب اروپا يافت مي شود. البته گاهی مواقع به صورت پرنده هاي در قفس از آسيا به اروپا آورده مي شوند.

پرندة نر سر و سينه اي بلوطي رنگ دارد. سطح شكم و دمگاهش زرد درخشان مي باشد. جبه و شانه ها به رنگ خاکستري مايل به زيتوني و رگه دار است. دم و بال هايش قهوه اي است و حاشيه لبه هر کدام از پر بال هايش روشن تر و به صورت خطوط بالي نخودي روشن و يا سفيد به نظر مي رسد.

پرندة ماده کم رنگ تر از پرنده نر مي باشد و سطح بدنش به طور کلي خاکستري مايل به نخودي با اثري از رنگ زرد است. سرش پر رنگ تر و سطح پشتش قهوه اي با رگه هاي ظريف تيره که اثري از رنگ زيتوني دارد. پرهاي بال هايش قهوه اي حاشيه دار نخودي و پوش پرهاي زير دمگاهش سفيدتر است. پرنده نوجوان نر ناحيه سر و سينه اش به صورت بلوطي لکه لکه و زرد ي بدنش بيشتر است. بال هايش قهوه اي و رگه دار است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز و بوتهزارها، زمين هاي زراعتي و اغلب نزديك آب يافت مي شود و معمولاً در بيشه ها و در قسمت پايين بوتهها و يا در سوراخ تنه درخت ها به ويژه درخت عرعر و درختان ميوه لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها، بذرها، حبوبات و غلات تغذيه مي کند و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع حشرات از قبيل سوسک، جيرجيرک، ملخ، سنجاقک و انواع کرم ها و لارو حشرات نيز استفاده مي کند.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :