قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره تالابی

نام فارسی :
زردِپره تالابی
نام عربی :
درسة الغاب
نام علمی :
Emberiza schoeniclus
نام انگلیسی :
Reed Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که منقاري کوچک و مخروطي شکل امّا محکم و متناسب با دانه چيني دارد.

اين پرنده تالابي گرچه ساکن باتلاق ها و نيزارهاي سراسر شمال اروپا و مناطق معتدل آسياي مرکزي است، امّا در فصل زمستان به صورت دسته هاي کوچک مهاجرت هاي کوتاهي به سمت جنوب محل زيست خود انجام مي دهد. در فصل زمستان تعداد زيادي از اين پرنده هاي ساکن کناره هاي درياي خزر در شمال و نواحي غربي ايران را در بخش هايي پائين تر و جنوبي تر مي توان مشاهده کرد و همچنين جمعيت شمالي اروپا در زمستان تمايل به مهاجرت هايي به سمت فرانسه، ايتاليا و اسپانيا دارند، در حالي که جمعيت هاي انگلستان و برخي ديگر از مناطق اروپا تمايل دارند در تمام طول سال در همان منطقه باقي بمانند.

پرندة نر سر و گلوي سياه با طوقي سفيد دارد که خط شاربي سفيد و واضحش به آن مي پيوندد و طرح خاص و منحصر به فردي را برايش ايجاد مي کند که آن را از ديگر زرد پره ها و گنجشک ها متمايز مي سازد. (البته اين الگوي تابستاني پرندة نر در زمستان به لکه هاي قهوه اي رنگي تبديل مي شود) سطح پشتش قهوه اي است و رگه هاي طولي سياهي دارد. سطح شکم و سينه اش خاکستري کم رنگ با رگه هايي به رنگ قهوه اي تيره دارد که با طرح راه راه طولي پهلوهايش هماهنگ مي گردد. دمش بلند است و پرهاي روئي آن قهوه اي تيره است. پرهاي کناري دمش سفيد است؛ امّا پرهاي زير دم و پوش پرهاي زيرين دمگاهش سفيد مي باشد. منقارش خاکستري و پاهايش مايل به صورتي و گوشتي رنگ است. سطح پشتي پرندة ماده بلوطي با رگه هاي سياه مي باشد. سرش قهوه اي است و خط ابروئي نخودي و خط شاربي واضح و روشني به رنگ کرم دارد. چانه اش نيز کرمي رنگ مي باشد و فاصله اش تا نوار شاربي را خطي تيره مي پوشاند. سطح شکمش نخودي روشن است و روي سينه و پهلوهايش رگه هاي طولي قهوه اي رنگي مشاهده مي گردد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
پرنده اي است تالابي و به طور معمول در پوشش گياهي مرطوب و نيزاري يافت مي شود و زمستان ها در مزارع، زمين هاي کشاورزي و باغ هاي بزرگ و پر درخت ديده مي شود.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها، بذرها، حبوبات و غلات تغذيه مي کند و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع بي مهره ها، حشرات و کرم ها استفاده مي نماید.
اندازه :
15.5 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :