قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِ پره حنايي

نام فارسی :
زردِ پره حنايي
نام عربی :
درسة صدئیة
نام علمی :
Emberiza rustica
نام انگلیسی :
Rustic Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که منقاري مخروطي شکل به رنگ صورتي کم رنگ با اثري از رنگ خاکستري در لب بالايي و متناسب با دانه چيدن دارد.

اين پرنده ساکن جنگل هاي انبوه مناطق وسيعي از شمال اروپا و آسياي مرکزي است و در زمستان به سمت جنوب شرقي آسيا و بخش هايي از ژاپن و شرق چين مهاجرت مي کند. اين پرنده گاهی در ايران و غرب اروپا به عنوان پرنده اي عبوري و سرگردان ديده مي شود.

پرندة نر در فصل تابستان خوش رنگ تر با تارک و گونه هايي سياه که به وسيله دو خط ابرويي و نوار شاربي سفيد محدود مي شوند. گلو و سطح شکمش سفيد است و نوار پهني به رنگ حنايي مايل به قرمز در ناحيه سينه دارد.
در ناحيه پهلو رگه هايي حنايي مايل به قرمز نيز ديده مي شوند. پوش پرهاي سطح پشتي و پرهاي بال ها قهوه اي تيره است و حاشيه هايي به رنگ حنايي دارند که در مجموع ظاهري خال دار را برايش ايجاد مي کنند. خال هاي سفيد ريزي در ناحيه پيشاني و نوک پرهاي سياه روي تاج سرش ديده مي شوند که اغلب برجسته شده و حالت نيمه کاکلي را روي سرش مي سازد. پرندة ماده کم رنگ تر از پرندة نر است و رنگ تارک و گونه هايش قهوه اي است و خط ابرويي و نوار شاربي نخودي رنگي دارد و به پرندة نر در پر و بال زمستاني مي ماند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق مرطوب جنگلي و مناطق پر درخت يافت مي شود و معمولاً در بيشه ها و بين بوتهها و در سوراخ تنه درخت ها و روي زمين لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از دانه¬ها، بذرها و حبوبات تغذيه مي کند و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع حشرات و انواع کرم ها و لارو حشرات استفاده مي نماید.
اندازه :
14.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :